משהו טוב עובר על דאצ׳יה. לאחר השקת דגמים מעניינים ברחבי העולם וגם אצלנו (ביגסטר, דאסטר חדש), מותג ה-Low Cost של קונצרן רנו שוב חושף דגם קונספט מעניין במיוחד, הפעם בלי פריים אחד של שטח, אלא נטו רכב המיועד לנסיעות אורבניות: דאצ׳יה היפסטר. אחרי שדאצ׳יה הצליחה להפוך את הספרינג לאחת המכוניות החשמליות הזולות באירופה, ועם הסנדרו כמכונית הנמכרת באירופה, נראה שהם יודעים מה הם עושים. ועם ההיפסטר החדש, שאמנם כרגע נחשף כדגם קונספט, דאצ׳יה מראה לנו שהיא לא נחה ויודעת לייצר רכב חשמלי פשוט, קל, וזול באמת – כזה שלא מנסה להרשים, אלא רק להזיז אתכם מנקודה A ל-B בתוך העיר.
דאצ׳יה היפסטר נראה כמו תוצאה של לילה סוער בין סוזוקי ג׳ימני לסיטרואן AMI, כזה שעונה על ההגדרה של רכב קאי-קאר יפני: אורכו שלושה מטרים בלבד, רוחבו 1.55 מ׳ וגובהו 1.53 מ׳. הנתון של בסיס הגלגלים טרם פורסם. באופן מפתיע הוא תוכנן עם ארבעה מושבים אמיתיים ותא מטען שיכול להגיע ל-500 ליטר כשהמושבים מאחור מקופלים. הדלת האחורית נפתחת בשני חלקים – החלק התחתון נופל כמו טנדר, והחלק העליון נפתח כלפי מעלה. אפילו הפנסים האחוריים משתמשים בשמשת החלון בתור כיסוי, כדי לחסוך חלקים ועלויות. זה אולי נשמע פשוט, אבל זה בדיוק הקסם של דאצ׳יה – מה שלא חייב להיות שם, לא שם.
המשקל הוא הסיפור האמיתי כאן. דאצ׳יה טוענת שהיפסטר קל בכ-20% מהספרינג (ששוקלת טון), כלומר סביב 830 ק״ג בלבד. זה לא רק חוסך אנרגיה, זה גם מציב את ההיפסטר באותה קטגוריה של מכוניות סופר-מיני מהניינטיז – רק חשמלי, כמובן. הקלות הזו מתורגמת לפחות חומרים, פחות אנרגיה בייצור ופליטת פחמן שהיא חצי מזו של רכב חשמלי “ירוק” רגיל.
גם הבנייה עצמה מזכירה פילוסופיה של “למה לסבך?”. השלדה מינימלית, הפנים כמעט ריק מגימיקים. במקום מסך, יש עמדת עגינה לטלפון שלך – הוא משמש גם כמפתח, גם כניווט וגם כמערכת מולטימדיה. אין כפתורים, אין מערכת שמע קבועה – רק רמקול Bluetooth נייד. החלונות נפתחים בהזזה, הדלתות עם לולאות בד במקום ידיות, והספסל הקדמי הוא יחידה אחת עם שלדת מתכת חשופה ובד פשוט. הכל מרגיש כמו מחווה לאיקאה – רק על גלגלים.
אבל זה לא צעצוע. דאצ׳יה שילבה בו מערכות בטיחות אמיתיות כולל כריות אוויר, מה שאין ברוב רכבי המיקרו הקיימים כמו ה-Opel Rocks. למרות שאורכו מטר אחד פחות מהסנדרו, ההיפסטר מציע כמעט אותה מרווח ישיבה מלפנים.
החזון כאן ברור: ליצור מכונית חשמלית שמחזירה את ההיגיון לתחבורה. בלי עודף טכנולוגיה, בלי עודף משקל, ובלי תג מחיר של הייטקיסט מצוי. דאצ׳יה מתארת את ההיפסטר כ״הפרויקט הכי דאצ׳יאי שאי פעם נוצר״ – וקל להבין למה. זו לא עוד מכונית קונספט מנופחת, אלא הצצה אמיתית לעתיד שבו מכונית חשמלית שוב יכולה להיות פשוטה, חכמה, ובעיקר – בהישג יד.
תמונות: דאצ׳יה
כתיבת תגובה