מבחן דרכים: פורד ברונקו Badlands
loader image

מבחן דרכים: פורד ברונקו Badlands

קריאה

רנגלר קילר

👍 יתרונות: חיית שטח, עבירות מעולה, מנוע עוצמתי, מערכת שמע מצוינת.

👎 חסרונות: צריכת דלק, היעדר פתחי אוורור ליושבים מאחור, רעשי כביש ורוח.

בואו נודה על האמת: השנים האחרונות לא הסבו אושר גדול לחובבי השטח האמיתיים. לצד המעבר האגרסיבי של דגמים להנעה חשמלית, נעלמו מכאן דגמים כמו הדיפנדר למשל, שעשה אמנם קאמבק, אבל בצורה אוונגרדית משהו, בהתאם לרוח המותג. לכן, כשבפורד החליטו להשיב את הברונקו לחיים בעיצומה של הקורונה ולאחר היעדרות של 25 שנים, הרבה מחובבי השטח הופתעו אמנם, אבל גם ההפתעה לא הסתירה את השמחה הגדולה שבהשקת רכב שטח אמיתי שתוכנן מאפס, אחרי לך-תדע-כמה-שנים שזה לא קרה.

פורד ברונקו משווק בישראל בלא פחות משבע גרסאות (שמונה אם לוקחים בחשבון גם את הראפטור) של שתיים וארבע דלתות, כשרכב המבחן הוא של גרסת ה-Badlands האימתנית, שמגיעה כסטוק עם אבזור שמצריך מכל חובב שטח ממוצע ומעלה השקעה של עשרות אלפי שקלים. במחיר של רכב ההדגמה, שתג המחיר שלו עומד נכון לכתיבת שורות אלה על 473,900 ש״ח (ובין 65-70 אלף דולר בארה״ב).

מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands תמונה 1
נכנס לאמבטיה – ויוצא מלוכלך. פורד ברונקו Badlands

אין חולק על כך שהברונקו החדש זכה לעיצוב שלא משאיר אף אחד אדיש. החזית הקשוחה מלפנים עם הכיתוב Bronco, פנסי הלד בעיצוב הייחודי, כמו גם המראה הקופסתי (שאני אישית מאוד אוהב) – מעניקים לו הרבה מאוד אופי וייחודיות. גם היחס ״ברוטו נטו״ בעיצוב נותן לו עוד נקודות של מרווח פנימי מול הרוביקון. וזהו, לא נחפור יותר מדי על העיצוב, כי בכל זאת באנו למבחן של רכב שטח.

בואו נתחיל יש מהפיל בחדר: פורד ברונקו Badlands תוכנן מאפס למטרה אחת בלבד – לתת בראש לרנגלר ולרוביקון האייקוני. זהו. אבל, בניגוד לרנגלר שמתעדכן בשיטת הסלמי, התכנון מאפס של הברונקו שהתבצע בעשור השני של המאה ה-21, חושף מצד אחד רכב שטח אמיתי ואימתני (למרות החסרונות שלו שיפורטו בהמשך) ומצד שני מבליט באופן משמעותי את החסרונות של הג׳יפ רנגלר רוביקון.

מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands
מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands

הברונקו הוא חתיכת ג׳מוס ש(תיראו מופתעים) דומה במימדיו לרנגלר: הוא מתנשא לגובה של 1.91 מ׳, אורכו 4.82 מ׳, רוחבו העצום עומד על 2.01 מ׳ ובסיס הגלגלים הנדיב עומד על 2.95 מ׳. כל הטוב הזה מראה על המשקל כמעט 2.5 טון (2,396 ק״ג לשומרי המשקל מביניכם) שבאופן מפתיע כלל לא מורגשים, הודות למנוע ה-EcoBoost V6 בנפח 2.7 ליטרים המוגדש, שיודע להפיק 57.4 קג״מ ב-3,100 סל״ד.

המנוע הזה שודך לתיבת 10 הילוכים אוטומטית, שככל הנראה יוסיין בולט לא ממש היה שותף בתכנון שלה ולפעמים נראה שהיא מאלה שקיבלו עוד רבע שעה במבחן כשהיו בתיכון. לא משהו ברמת הדיל ברייקר, אבל עדיין, היא לפעמים בקטע של איחור אופנתי.

פורד ברונקו הוא אחד מהגיבורים האחרונים עם שלדת סולם ו-body on frame, כיאה לרכב שטח אמיתי. בפורד בחרו ללכת על הנוסחה של הלנד קרוזר: סרן חי מאחורה ומתלים עצמאיים מלפנים (בניגוד למתחרה שלו מג׳יפ בעלי שני הסרנים החיים), מתוך הבנה שגם רכבי שטח מבלים הרבה יותר זמן על האספלט מאשר על סלעים.

מהגיבורים האחרונים של שלדת הסולם עם סרן חי מאחורה

תא הנוסעים של הברונקו Badlands משלב בין פרקטיות של רכב שטח (ידיות אחיזה, הרבה מקומות אחסון) ואבזור נדיב. אבל, לצד כל זה, הפלסטיק שולט ובגדול, וברכב עם תג מחיר כזה ניתן היה לצפות לשימוש בחומרים קצת יותר איכותיים.

רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ומסך בקוטר 8 אינץ׳, מערכת שמע איכותית של Bang & Olufsen, משטח טעינה אלחוטי, שקעי טעינה ו-USB, מצלמות היקפיות, אנדרואיד אוטו/אפל קארפליי אלחוטיים, חימום במושבים הקדמיים ועוד. יש לברונקו גם מערך כפתורי Aux הניתנים להתאמה והפעלה של מה שרק תרצו, אבל מה שכבש אותי באמת זה השקע USB שיש במרכז הדשבורד מתחת לשמשה הקדמית, המיועד עבור מצלמת גו פרו או כל אקססורי אחר של דור ה-Z לבחירתכם.

מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands
ואיך אפשר בלי איזה גלגל באוויר למכורים מבינינו.

מה חסר: כוונון חשמלי למושבי הנהג והנוסע, שקיימים בגרסאות ה-Outer Banks וה-Wildtrak ופתחי אוורור ליושבים מאחור, בטח במדינה חמה כמו שלנו.

עכשיו שימו לב למפרט הטכני בכל הקשור לשטח, שמגיע כבר מהמפעל: שלוש נעילות (קדמי, אחורי, מרכזי), סט צמיגי BF Goodrich AT בקוטר של 33 אינץ׳ שמורידים הרבה מאוד דרמה ממכשולים בשטח, ניתוק מוט מייצב, בולמים של בילשטיין, רוקר פאנלס (מיגון סף בעברית צחה), רצפה הניתנת לשטיפה עם פתחי ניקוז ועוד. רכב ההדגמה זכה גם למיגון מלא כחול לבן של אספיר.

יוצאים לדרך

אם אי פעם נסעתם עם רנגלר על הכביש, אז תכירו את התחושה של הנסיעה בברונקו. המנוע החזק של הברונקו נותן הרבה בטחון בכל הקשור לתאוצות ביניים ועקיפות, ואם תסעו בשבילי כורכר, ללא צורך אמיתי ב-4×4, אז תוכלו ליהנות מההנעה האחורית שלו. החסרון הבולט: רעשים, והרבה. מצד אחד צמיגי ה-BF 35 אינץ׳ העצומים שלו, שהם יתרון אמיתי בשטח, לא ממש מסתדרים עם אספלט במהירות של 120 קמ״ש וצפונה. גם הגג (שניתן לפירוק) תורם את חלקו בנדיבות לסימפוניית הרוח, למרות שכבות בידוד שהודבקו עליו באלגנטיות מבפנים. 

נחמה אפשר למצוא במערכת השמע המצוינת של Bang & Olufsen עם 10 רמקולים, שאם מגבירים אותה מספיק אז שוכחים לגמרי מכל הרעשים הפחות נעימים.

מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands
מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands

בפניות הברונקו מתנהג בדיוק כפי שציפיתם מג׳מוס בגובה 1.87, כשזוויות הגלגול שלו נדיבות למדי, אבל דווקא ההגה מפתיע לטובה (בטח ביחס לרכבי שטח) עם היגוי מדויק שמגיב היטב.

המערכת לשמירה על נתיב הנסיעה לוקחת לעצמה הפסקות בתדירות של עובד ממוצע בסניף של דואר ישראל, אבל בקרת השיוט האדפטיבית פועלת היטב ומפחיתה עומס מהנהג בדרך אל ומהשטח. ואם כבר בטיחות וזה, אז כל הדגמים של משפחת ברונקו מגיעים עם 6 כריות אוויר, ונכון לכתיבת שורות אלה הוא טרם נבחן ב-Euro NCAP,

הגענו לשטח!

כדי להתרשם מכל היכולות של הברונקו, ולאתגר אותו (בצורה עדינה ומבוקרת) כמו שצריך, לקחנו אותו ליער בן שמן. ליד ידית ההילוכים יש את בורר מצבי הנהיגה עם השם המפוצץ GOAT (ראשי תיבות של Goes Over Any type of Terrain), בן הדוד של ה-Terrain Response מלנד רובר. אם ברוביקון יש את הידית המכנית הישנה והטובה, כאן בפורד בחרו ללכת על נוחות, ובאמצעות הזזה של הבורר, ניתן לבחור בין כמה מצבי המתאימים לשבילים, טיפוס על סלעים, דיונות ועוד, ובהתאם הוא משלב את ה-4×4 ואת הנעילות הנדרשות. אפשר גם לבחור ידנית בין 4×4 High ל-Low.

הברונקו Badlands הוא היחיד בהיצע שמגיע עם אפשרות לניתוק המוט המייצב, שאמנם מרסן במשהו את זוויות הגלגול בכביש, אבל בשטח טכני שבו אנחנו צריכים לנצל את מהלך המתלה הנדיב של הברונקו – המוט המייצב פחות רלוונטי. שווה לציין גם את זוויות הגישה והנטישה המצוינות שלו (גישה 35.5, בטן 20, נטישה 29.7), כמו גם מרווח הגחון הנדיב (29 ס״מ) ושלל אוזניים למשיכה מלפנים ומאחור (לא שתצטרכו, כן?).

מבחן דרכים פורד ברונקו Badlands
צוחק (בלב) על כל מכשול

כאמור, בורר מצבי הנהיגה די עושה את העבודה בכל הקשור לניהול הנעילות, אבל פאנל הכפתורים בחלק העליון מאפשר להפעיל בצורה נוחה ופשוטה את הנעילה הקדמית והאחורית, כמו גם ניתוק ה-ESP (רבים שוכחים לנתק אותו בעליות וחבל) והמוט המייצב. משלים את הסריה כפתור המפעיל פיצ׳ר בשם Trail Turn Assist, (קליק כאן לסרטון שמדגים את זה) שנועל את הגלגל האחורי, מקטין משמעותית את רדיוס הפניה ומאפשר תמרונים קלים יותר בשבילים צפופים.

סליחה מראש על משחק המילים, אבל נראה שהברונקו פשוט שוחה באמבטיה של בן שמן. כשכל הנעילות והמכלולים שלו דרוכים, הוא פשוט צוחק על המכשולים. הפיצ׳ר של המצלמה הקדמית שמראה לאן הולכים הגלגלים בהמשך (כמה פשוט וטריוויאלי וחבל שאין את זה בכל רכב שטח) הוא פשוט מעולה ומבטל את הצורך במכוון. בכלל, מערך המצלמות של הברונקו שמראה בכל שלב היכן הגלגלים נמצאים – הוא מהטובים שפגשתי. אפשר וצריך לשפר טיפה את הרזולוציה, אבל לא באנו להתקטנן עכשיו, נכון?

כשניסינו לטפס ללא נעילות, כדי לבדוק את בקרת המשיכה, היא לא הצטיינה במיוחד ולקח לה שנייה וחצי להיכנס לפעולה. וגם אז, היה לו קשה מאוד לטפס מכשולים ללא הנעילות. חשוב לציין שבחרנו שלא להוריד אוויר בשלב זה, כדי לאתגר את המכלולים. לאחר הפעלת הנעילות, הוא טיפס באיטיות מחרידה ושקטה מספיק עד כדי כך ששמענו את הצחוק שלו תוך כדי.

שורה תחתונה: ★★★★★

פורד ברונקו Badlands הוא בשורה אמיתית ומשמחת לכל חובב שטח. נכון, אין לו עדיין את ההילה של הרוביקון האייקוני, הוא היה בחזקת נעדר במשך רבע מאה ואולי חסר לו גם סרן חי מלפנים כדי ליישר קו עם יכולות השטח של הנמסיס שלו. אבל, עבור קהל שמחפש רכב שטח מוחצן וכאלה שבאמת יורדים לשטח, הוא שילוב בין תפיסת עולם של מכניקה (רוביקון) לטכנולוגיה (דיפנדר, לנד קרוזר), ונראה כמו פתרון אולטימטיבי. יש גם את הנושא ״הזניח״ של הבטיחות, שכאן הברונקו משאיר אבק לרוביקון, ועבור מי מאיתנו שנושאים את הטייטל ״אבא״, הפרמטר הזה הוא קריטי בקבלת ההחלטה לגבי מה יהיה הרכב הבא שיחכה לך בחניה. שורה תחתונה: לפחות עד לניסוי הכלים של הרוביקון החדש, הייתי בוחר בו מבלי לחשוב פעמיים.

דגם וגרסהפורד ברונקו Badlands
מחיר473,900 ש״ח
הנעהכפולה 4×4 (אחורית כברירת מחדל)
מנועטווין טורבו בנזין, V6 בנפח 2.7 ליטר, 330 כ״ס, 57.4 קג״מ מומנט
מידות (מ״מ)אורך 4,839, רוחב 1,937, גובה 1,876, בסיס גלגלים 2,950
משקל2,408 ק״ג
תאוצה0-100 ב-3.9 שנ׳, מהירות מקסימלית: 200 קמ״ש
ציון בטיחותמשרד התחבורה – 7, Euro NCAP – טרם נבחן

תודה לנדב קומם, מדריך מוסמך ב״שבילים 4×4״ שהצטרף למבחן.

להורדת המפרט הטכני המלא של פורד ברונקו בפורמט PDF לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *