מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT
loader image

מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT

קריאה

כתום, שחור, לבן וכיף

👍 יתרונות: מנוע, קלילות, מרכז כובד נמוך, כיייייייייף.

👎 חסרונות: מיגון רוח, לא מתאים לרוכבים גבוהים.

אני עומד ברמזור בירידה למחלף קיבוץ גלויות ופתאום מבין שנשארו לי דקות ספורות עם ה-KTM 890 SMT שקיבלתי לסקירה לפני יומיים. ״יאללה, פעם אחרונה בשביל הכיף״ אני אומר לעצמי.

הרמזור מתחלף לירוק, אני סוחט את המצערת, ה-SMT, מזנק קדימה בכוח בלתי נגמר, אני צורח מכיף בתוך הקסדה ומבין שאין סיכוי שאני מצליח לבצע את הפניה לקיבוץ גלויות. לחיצה חזקה על הבלמים, הכידון נשתל באדמה, האופנוע מגיע כמעט לעצירה מוחלטת ובזהירות אני פונה ימינה כמו ילד קטן. אני מגיע לסוכנות ונאלץ להיפרד מהילד המופרע שצמח בי ביומיים האחרונים.

מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT
מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT

KTM מחזירה לחיינו את ה-SMT לאחר 12 שנה. מה זה SMT? חיבור של שני תחומים: SUPER MOTO TOURER, יעני אופנוע תיור ספורטיבי. כאילו כזה שאפשר לשייט איתו בכיף למרחקים ארוכים וגם לקרוע אותו במסלול או בכבישים מפותלים. באמת של החיים, ה-SMT, הוא יותר SM ופחות T!

למה? כי פשוט אין רגע אחד על הכלי הזה שלא בא לך להביא אותו לקצה, לא משנה כמה ניסיתי לעבוד על עצמי ולשייט איתו ברגוע, תוך דקה המוח שלי אמר לי ״באמא׳שך? תן תן בראש.״

כבר במבט ראשון מבינים שמדובר פה באופנוע כביש טהור, למרות הקרבה העיצובית שלו ל-890 אדוונצ׳ר, עם הכנף הגבוהה שרחוקה מהגלגל הקדמי (החלטה מוזרה), זוג צמיגי ה-17 אינץ׳ מסגירים את העובדה ששטח ואפילו שבילים זה לא המקום לקחת אליו את ה-SMT.

העיצוב בכלל הוא KTM קלאסי, זוג פנסי הצרעה מקדימה, מיכל הדלק בצבעי המותג, הכידון הגבוה והזנב שנמשך לאחור לא מסתירים את המקורות שלו. למרות ההגדרה שלו כאופנוע תיור, הוא מקבל משקף קצרצר שלא באמת מרחיק מהרוכב את הרוח אבל בזה ניגע בהמשך.

אני מתיישב על ה-SMT ומיד מרגיש את הקלילות שלו. KTM במהלך סופר חכם, לקחו את מיכל הדלק והורידו אותו לחלק התחתון של הגחון, מה שמיד מעניק לאופנוע מרכז כובד נמוך שמאפשר לו להיות קליל, גמיש וכיפי בצורה מוגזמת. המהלך הזה של הורדת מיכל הדלק גם יצרה תופעה מצחיקה במד הדלק, כשטנק הדלק מלא הוא מראה כ-210 ק״מ למיכל, לאחר נסיעה של כשעה וחצי הטווח עלה ל-280 ק״מ. הסיבה, מד הדלק מראה רק כשלושת רבעי מיכל. הטווח המלא של ה-SMT הוא בין 340 ל- 370 ק״מ תלוי באופי הרכיבה. אך המנוע שלו יגרום לכם לסיים את המיכל הרבה מתחת לטווח הזה.

ואם הזכרתי את המנוע, הוא לקוח מה-DUKE ומהאדוונצ׳ר, אך בניגוד לדיוק ובדומה לאדוונצ׳ר הוא מכוון על 105 כ״ס שמגיעים ב-8000 סל״ד ו-10.2 קג״מ ב-6600 סל״ד. את הכוח הזה מרגישים בכל שניה, המנוע הזה כל הזמן מבקש שנביא אותו לתחום שהוא אוהב וברגע שהוא שם הוא פשוט תענוג. הקוויק שיפטר עובד נפלא, אך המנוע הזה דורש העברת הילוכים אינטנסיבית במיוחד בכבישים מפותלים, בקיצור, עובדים הרבה וקשה כדי ליהנות ממנו.

יוצאים לדרך

סיבוב קטן של המפתח (בחייאת KTM, אופנוע כזה בלי הנעה ללא מפתח?), המנוע מתעורר לחיים.

זווית הישיבה נוחה, אך הרגליים משוכות מעט לאחור, מה שמזכיר שמדובר פה יותר באופנוע ספורט ופחות תיור. גובה המושב 860 מ״מ, מאפשר לכל רוכב כמעט להיות עם רגל על הרצפה, אך לרוכבים גבוהים כמוני, ה-SMT מרגיש קצת קטן. לרוכבים מתחת ל-185 ס״מ הוא יהיה מושלם.

אני מתחיל ביציאה מהעיר ומיד עולה על כביש 1 לכיוון ירושלים, כבר בהתחלה אני מבין שהמשקף בחזית נועד ליופי בלבד, אני חוטף רוח בחזה ובצוואר שמכניסה אותי למצב קרבי שגורם לי לנצל את כל 105 כוחות הסוס שניתנו לי במתנה. מעל 6000 סל״ד המנוע הזה פשוט נפתח ועף קדימה. יורדים מכביש 1 ומתחילים להתפתל בכביש 395 לכיוון נס הרים, כאן מתחיל הכיף האמיתי 😎

ה-SMT נולד לכבישים מפותלים, הקלילות שלו מדהימה, הכניסה לסיבובים נעשית בביטחון רב ויש לו מספיק כוח לצאת מהפניות. כל פיתול בכביש הוא משחק ילדים בשביל הכלי הזה, צמיגי ה-17 אינץ׳ שלו נצמדים לכביש, מרכז הכובד הנמוך שלו מגיע פה למיצוי מקסימלי ומהר מאוד אני מבין שמדובר באחד הכלים הכי כיפיים שרכבתי עליהם בחיי!

בחזרה לכביש 1, אני מנסה לבדוק את יכולות התיור שלו ומהר מאוד מגיע למסקנה שאופנוע תיור זה לא. מיגון הרוח לא באמת קיים, המנוע לא אוהב מהירויות שיוט, ולמרות המושב הדי נוח שלו, העובדה שכל הזמן האופנוע הזה גורם לך למשוך אותו לקצה גורמת לך אחרי כשעה להרגיש כמו אחרי קרב ג׳ודו נגד אורי ששון. בקיצור, מדובר פה באופנוע סופר מוטו טהור והטורינג נשאר רק בשם שלו.

מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT
מבחן דרכים: 2024 KTM 890 SMT

מבחן איילון

הכניסה לעיר מפגישה אותנו ישר עם הפקקים של איילון, בתחום הזה ה-SMT עושה עבודה מעולה, הכידון הצר שלו, מרכז הכובד הנמוך והמשקל הקליל שלו 194 ק״ג בלבד, מאפשרים לרוכב התפתלות מהירה בין הרכבים. תוסיפו לזה תנוחת ישיבה גבוהה שמאפשרת שדה ראיה לרחוק שנותן מספיק זמן לצפות את המפגש הקרוב עם אחד מנהגי ארץ ישראל המוכשרים שבטוח שלא קיים דבר כזה רכב דו גלגלי. בקיצור, אחלה כלי ליום יום מהבית למשרד, הוא יעשה את זה עם הרבה סטייל, קלילות וערמות של פאן.

אז כמה עולה התענוג?

כדי ליהנות מה-SMT תצטרכו להיפרד מכ-105,000 ש״ח. במחיר הזה תקבלו אופנוע, שילדה, מנוע, גלגלים עם צמיגי כביש, מסך TFT 5 אינץ׳ שנותן המון אפשרויות בגרפיקה פשוטה מאוד אך לטעמי הגודל שלו מגביל את הקריאות של חלק מהנתונים, זקנים כמוני יתקשו לקרוא חלק מהנתונים שמוצגים עליו. בנוסף תקבלו גם קרוז קונטרול (אין לי מושג למה).

מבחינת טכנולוגיה: ה-SMT מגיע עם 4 מצבי רכיבה, כביש, ספורט, גשם, ומסלול. אבל, בתוך כל אחד מהם תוכלו לשלוט על עוד המון אפשרויות כמו כמה תעבוד בקרת ההחלקה DTC וגם על ה- ABS. בקיצור, אפשר לכוון אותו לכל מצב רכיבה שבא לכם. את הבולמים הקדמיים תוכלו לכוון ידנית ובקלות על ידי שני בירגי פרפר ואת האחורי בעזרת מברג שטוח.

מה תצטרכו להוסיף?

הכלי שרכבתי עליו הגיע עם מספר תוספות כמו מגיני ידיים, אגזוז Akrapovič, סבל לארגז, מגיני מנוע וכיסויי מנוע. כל התענוג הזה יעלה כ-15,000 ש״ח נוספים. אני הייתי משדרג גם את המשקף למשקף תיור.

אז למי הוא מתאים?

מתאים למי שמחפש כלי שהוא כולו פאן, ורוצה לקרוע כבישים מפותלים בשבת ולהגיע בסטייל לעבודה ביום יום.
פחות מתאים לרוכבים רגועים שמחפשים אופנוע לטיולים ארוכים בכבישים שיקחו אתכם אל האופק.

שורה תחתונה: ★★★★★

תמונות: יגאל עזרא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו