25 שנים לאחר שהושקה לראשונה כמכונית קומפקטית ומהפכנית עם שורת מושבים אחת וקהל מעריצים הולך וגדל של מטיבי לכת, סמארט, מיזם הרכב המשותף למרצדס ומותג שעוני סווטש, עושה קאמבק, והפעם כחלק ממיזם משותף למרצדס ולקונצרן הענק הסיני ג׳ילי.
לא פחות מ-13 גרסאות של סמארט הוצגו לאורך השנים, כולל גרסאות קבריולט, כשב-2004 מוצג לראשונה דגם לארבעה נוסעים תחת השם סמארט Forfour. עכשיו, המותג רושם אבן דרך משמעותית וחוזר כקרוסאובר חשמלי, ומגיע אלינו כשנה וחצי מאז שנחשף לראשונה באפריל 2022.
הסמארט 1, או בשמו הרשמי Smart #1 (סמארט האשטג אחד) מבוסס על פלטפורמה חשמלית חדשה ומתקדמת מבית ג׳ילי, עליה מבוססים שני דגמים נוספים שמשווקים בישראל: וולוו EX30 וזיקר X. מעבר לעיצוב המיוחד שעליו חתומה מרצדס, הדגם החדש ממשיך את המסורת של העיצוב הלא שגרתי, שמצד אחד הוא מיוחד ומוסיף עניין, ומאידך יהיה ככל הנראה פחות רלוונטי ללקוחות טויוטה למשל.
מעבר לעיצוב, סמארט #1 מציג יתרון בולט בכל הקשור למרווח הפנימי והפרקטיות, עם בסיס של 275 ס״מ, הרבה מעבר לרכבים בקטגוריות מעליו כמו יונדאי טוסון (268 ס״מ) למשל. הוא ישווק בישראל בארבע גרסאות בשלב זה, ובתמחור אטרקטיבי במיוחד.
שתיים מהגרסאות הן מעניינות במיוחד. הראשונה, Launch Edition, תיוצר במהדורה מוגבלת של אלף יחידות בלבד, כשבישראל ישווקו 50 מהן, כשבמרכז הקונסולה בין המושבים יש תווית המציינת את זה. הגרסה המעניינת ביותר היא ה-Brabus, שם תמצאו לא מעט חומרים שבדרך כלל פוגשים בדגמים אחרים ויקרים פי כמה מאלו שנמצאים באולמות התצוגה של מרצדס, כמו אלקנטרה, ניקל ועור, במקומות פחות שגרתיים. שווה לציין לטובה את ההגה של גרסת ה-Brabus, שמזכיר מאוד בגימור שלו את זה של אאודי R8.
סמארט #1 הוא באורך של 427 ס״מ, 182.2 ס״מ רוחבו והוא מסתיים לאחר 163.6 ס״מ מהרצפה. תא המטען הוא בנפח של 313 ליטרים או 976 ליטרים כששורת המושבים מאחור מקופלת.
מעבר לעיצוב, יש לא מעט גאדג׳טים, כיאה למכונית שעוצבה עבור דור האינסטגרם והטיק טוק. בפינה הימנית התחתונה של המסך המרכזי (12.8 אינץ׳), תמצאו שועל חמוד שמתפקד כאוואטר של הרכב ויציג שלל אנימציות בהתאם לפעולות השונות של המכונית. מאחורי ההגה יש לוח מחוונים קטן בגודל 9.2 אינץ׳, המציג את כל הנתונים עבור הנהג בעיצוב מרענן ושונה ממה שפוגשים בדרך כלל.
רשימת האבזור בדגמים השונים כוללת גם מערכת שמע עם 13 רמקולים של Beats, מצלמות היקפיות 360°, חישוקי ״19, כניסה והנעה ללא מפתח, כוונון חשמלי למושב הנהג כולל זיכרונות, תאורת אווירה, בלימה אוטונומית (כולל בנסיעה לאחורה בגרסאות Premium/Launch Edition/BRABUS), בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות לזיהוי תמרורים, 7 כריות אוויר, ניטור שטחים מתים ועוד. במבחן הריסוק של ה-Euro NCAP הוא הצטיין עם 5 כוכבי בטיחות ו-96% בהגנה על יושבי הרכב, בארץ גרסת הבסיס (+Pro) זכתה לציון בטיחות 6 והשאר לציון בטיחות 7.
כמו ה-EX30 שכבר משווק בישראל, גם הסמארט #1 מגיע בגרסת הנעה אחורית או כפולה. בגרסאות Pro+/Premium/Launch Edition יש מנוע אחד מאחור המפיק 272 כ״ס והוא מאיץ בתוך 6.7 שנ׳ מ-0 ל-100 קמ״ש, עד למהירות מירבית של 180 קמ״ש. הטווח בין טעינות (לא פורסם לפי איזה תקן) עומד על 440 ק״מ בגרסאות Premium/Launch Edition ו-420 ק״מ בגרסת הכניסה +Pro.
גרסת הקצה Brabus בעלת ההנעה הכפולה, מזנקת בתוך 3.9 שנ׳ מעמידה ל-100 קמ״ש עד למהירות מירבית של 180 קמ״ש ומאפשרת טווח של 400 ק״מ בין טעינות.
בכל הגרסאות מותקנת סוללת NCM (כדי לעשות לעצמכם סדר בסוגי הסוללות השונים לחצו כאן) בקיבולת 66 קילוואט (62 קילוואט נטו בשימוש). גרסת +Pro תומכת בטעינת AC בהספק של 7.4 קילוואט, כשכל האחרות תומכות ב-22 קילוואט. טעינת DC מהירה נתמכת בהספק של עד 150 קילוואט.
גרסה | הנעה | מחיר |
סמארט #01 פרו פלוס | אחורית | 174,900 ש״ח |
סמארט #01 פרימיום | אחורית | 189,900 ש״ח |
סמארט #01 Launch Edition | אחורית | 194,900 ש״ח |
סמארט #01 Brabus | כפולה | 209,900 ש״ח |
להורדת המפרט הטכני המלא של סמארט #1 2024 החדש לחצו כאן
תמונות: יצרן
כתיבת תגובה