מבחן דרכים: סובארו פורסטר ספורט
loader image

מבחן דרכים: סובארו פורסטר ספורט 2024

קריאה

מלך השבילים

👍 יתרונות: עבירות, הנעה כפולה, התנהגות בשטח, מערכות בטיחות.

👎 חסרונות: צריכת דלק, כוח זמין בסל״ד גבוה, איכות חומרים.

אני די בטוח שכשהמעצבים והמהנדסים של סובארו ניגשו לתכנן את הדור השישי של ״הג׳יפון״ המצליח והותיק של היצרן הסיני, ניצבה בפניהם דילמה לא קטנה. מצד אחד, השמרנות היפנית שאומרת ש״אם זה לא מקולקל אז אל תתקן״. ובצדק. למה לתקן אם אפשר לשדרג? מצד שני, אני די בטוח שהם מסתכלים על המכירות של המתחרים בקטגורית הקרוסאוברים הבינוניים/קומפקטיים ורואים שהראב4 למשל, מלך הקטגוריה בארה״ב, מוכר כמעט פי 3 ממנו ולכן נאלצים לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי להגיע אל קהלים חדשים. אגב, באופן די מפתיע, ב-2023 הוא מכר אפילו פחות משני אחיו, האאוטבק והקרוסטרק שעקפו אותו בטבלת המכירות של הסגמנט, שם הוא ממוקם ״רק״ במקום ה-14.

בכל מקרה, נראה שגם בדור השישי המתכון המנצח עבד של הפורסטר עבד. למרות הניסיונות לחקות את נוסחת ההצלחה של המתחרים, בעיקר בכל הקשור לעיצוב החיצוני והרצון להקנות לו מראה שלוקח יותר לכיוון ה-SUV המסורתי, מאשר לרכב השטח, או יותר נכון – רכב השבילים שהוא באמת.

הדור החדש נחשף לפני כשנה בתערוכת הרכב בלוס אנג׳לס, שם אגב הכריז מנכ״ל סובארו שכבר ב-2026 תגיע לראשונה גרסה היברידית לפורסטר. יש למה לחכות ובוקר טוב באמת ☀️ אבל בואו נחזור לרכב ההדגמה: המידות נותרו כמעט ללא שינוי ביחס לדגם היוצא: 4,655 מ״מ אורך, 1,830 מ״מ רוחב, 1,730 מ״מ גובה, 2,670 מ״מ בסיס גלגלים ומרווח גחון של 22 ס״מ, מכובד בהחלט לרכב סטוק שאמור לצלוח את מרבית השבילים ומכשולים בעלי עבירות נמוכה/בינונית.

בגלל שמדובר בגרסה של חמישה מושבים בלבד, זה משאיר הרבה מקום לאחסון בתא המטען עם נתון של 498 ליטרים (779 ליטרים עד לתקרה, זה רלוונטי כשצריך לדחוס ציוד לקמפינג עבור כל המשפחה).

עושה את בן שמן • סובארו פורסטר 2024 – מבחן דרכים

לקוחות סובארו ירגישו מיד בבית בכל הקשור לעיצוב תא הנוסעים. איכות החומרים סבירה פלוס, מסך המולטימדיה בגודל 11.6 אינץ׳ דובר עברית, כמו גם המסך הקטן בגודל 4.2 אינץ׳ הנמצא בלוח המחוונים האנלוגי. זוכרים את הכפתורים הפיזיים של בקרת האקלים והמסך הקטן מעל המולטימדיה? אז תשכחו מהם. אין. גם הם הוקרבו כחלק מהטרנד המעצבן של הכנסת כל הכפתורים והנתונים אל מסך המולטימדיה, אבל אפשר למצוא קצת נחמה בכך שיש כפתורים פיזיים לטמפרטורה וששאר כפתורי בקרת האקלים נמצאים תמיד בתחתית המסך, ללא קשר לאיזה תפריט נכנסתם.

סובארו פורסטר 2024 - מבחן דרכים
סובארו פורסטר 2024 – מבחן דרכים

שווה לתת מילה טובה להגה החדש של הפורסטר, שלמרות הכמות המוגזמת של הכפתורים הנמצאים עליו, מאפשר להפעיל בקלות שלל פיצ׳רים חשובים שמונעים התעסקות וחפירה בכל מיני מסכים ותפריטים. יש אפילו מנופים להעברת הילוכים ידנית מאחור. מלבד זה, הוא גם עושה עבודה נפלאה בכל הקשור לייעוד המקורי שלו כ… הגה. 

מתחת למסך המולטימדיה תמצאו צמד שקעי USB וגם… שקע AUX. אולד סקול אמרנו? אגב, לך תבין מה עלה בראש של מי שתכננו את תא הנוסעים הזה, שמצד אחד בחרו להכניס את כפתורי בקרת האקלים אל המסך אבל… יושבים? מצאו לנכון לשים כפתור פ-י-ז-י ייעודי עבור ה-Trip, ועוד איפה? מעל כפתור ההנעה. אז אם אתם נכנסים לפורסטר ולא מבינים למה הוא לא מניע, תורידו קצת את האצבע למטה.

קל למצוא את תנוחת הישיבה במושב הנהג בזכות כסא מתכוונן חשמלי. שדה הראיה מצוין בזכות קורות A שאינן מאסיביות מדי. הנוסעים מאחור יהנו מפתחי אוורור וצמד שקעי USB, אחד Type C ואחד רגיל. עוד שווה לציין את משטח הטעינה האלחוטי, שלצערי כמעט ולא היה בשימוש בשל הצורך בכבל USB לאנדרואיד אוטו בשנת 2024, בואך 2025.

סובארו פורסטר 2024 - מבחן דרכים
סובארו פורסטר 2024 – מבחן דרכים

יוצאים לדרך

מנוע הבוקסר מהדור החמישי של הפורסטר המשיך גם לדור החדש, רק שכאן הוא ״נחלש״ בשני כוחות סוס ביחס לדגם היוצא ומפיק 180 כ״ס ו-24.6 קג״מ. הוא גם לקח איתו את התיבה הרציפה בעלת 8 יחסי ההעברה, חובבת הרעש. אלו מכם שלא נמנים על קהל הלקוחות הנאמן של הפורסטר ושוקלים לעבור אליו, לא ימצאו כאן הרבה כוח שזמין מיידית, וזה מתחבא במעלה הסל״ד והדציבלים של המנוע. הוא כנראה לא ינצח באף מבחן תאוצה, עם נתון של 9.4 שנ׳ מ-0 ל-100 קמ״ש, אבל הוא יודע לשייט מצוין במהירויות גבוהות, גם אם לפעמים מדובר בסימפוניה של בוכנות. בנהיגה לא יותר מדי אגרסיבית, הוא השיג נתון של כ-10 ק״מ לליטר.

המתלים של הפורסטר החדש הם מהטובים שיש. מישהו חכם אמר פעם שכיול מתלים זאת אמנות, וכאן זה בדיוק המקרה. למרות כיול רך יחסית, הוא לא רוכן, משכך מצוין כמעט כל דבר שבא מולו וגם יודע להתמודד היטב עם מהמורות ושבילים בשטח, כולל דברים ומכשולים שהייתי סקפטי לגביהם ולגביו בטיול הקצר שלנו לבן שמן, שם גם הורגשו החסרונות הגדולים ביותר שלו: זוויות הגישה והנטישה, 19° ו-24.6° בהתאמה.

מערכת ה-X-Mode של סובארו, המטפלת בכל נושא אחיזת הצמיגים בשטח התמודדה בצורה מפתיעה ומעוררת הערכה עם לא מעט מכשולים מאתגרים והיא יודעת לטפל עכשיו גם במצבי עפר ושלג, כשהאחרון לא רלוונטי עבורו בעליל בגלל צמיגי ה-70/30 שהוא נועל (לטובת הכביש, כן?)

מזג האוויר הבהיר יחסית עשה חיים די קלים למערכת ה-EyeSight שאמונה על מערכות הבטיחות האקטיביות של הפורסטר. גם בקרת השיוט וגם הבלימה האוטונומית תפקדו היטב (את האחרונה לא בדקתי בתנאי קצה, כן?). דווקא בקרת הסטייה מנתיב פספסה פה ושם, אבל חייב לציין שמסקרן אותי מאוד לבדוק כיצד המערכת הזאת תתנהג במזל אוויר ערפילי, כשגם בדור הנוכחי היא עדיין מבוססת (שלוש) מצלמות במקום רדאר כמו שיש כמעט בכל רכב אחר בגיל שלו.

סובארו פורסטר 2024 - מבחן דרכים
תא מטען גדול ושימושי – סובארו פורסטר 2024

שורה תחתונה: ☆★★★★

לסיכום, סובארו פורסטר החדש הוא אכן שדרוג לעומת הדור היוצא, אך לא מדובר בקפיצה משמעותית מדי. מצד אחד זה מתיישר עם האג׳נדה השמרנית של סובארו וקהל הלקוחות הנאמן, ומאידך המראה העכשווי שלו בהחלט יכול להפוך אותו לרלוונטי עבור משפחות שרוצות להפוך את סופי השבוע שלהם לקצת יותר מעניינים. הוא גם מצמצם פערי איכות מול הקוריאניות והסיניות, אבל המורשת שלו היתה ונשארה משהו שאין לאף מתחרה ישיר שלו – תואר ״מלך השבילים״ של ישראל. איך אמר סיינפלד: It Is What it Is.

דגם וגרסהסובארו פורסטר ספורט 2024
מחיר218,900 ש״ח
הנעה4×4 קבועה
מנועבוקסר בנזין אטמוספרי 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטרים, 180 כ״ס, 24.6 קג״מ מומנט
מידות (מ״מ)אורך 4,655, רוחב 1,830, גובה 1,730, בסיס גלגלים 2,670
משקל1,660 ק״ג
תאוצה0-100 ב-9.4 שנ׳, מהירות מקסימלית: 204 קמ״ש
ציון בטיחותמשרד התחבורה – 4, Euro NCAP – טרם נבחן

תודה לנדב קומם, מדריך מוסמך ב״שבילים 4×4״ שהצטרף למבחן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *