מבחן דרכים: סקייוול ET5 רכב פנאי 100% חשמלי
loader image

מבחן דרכים: סקייוול ET5 ⚡

קריאה
🔍 מבחן דרכים > מבחן דרכים: סקייוול ET5 ⚡ (דגם ראשון)

מרצדסיני


👍 יתרונות: מרווח, אבזור, בטיחות, טווח, עיצוב
👎 חסרונות: מחיר, מותג חדש, מולטימדיה

במהלך השנתיים האחרונות התפרסמו לא מעט ספקולציות לגבי האפשרות שדייסון, המותג הזה שפיתח את השואב הסופר מתקדם שיש לכם בבית, יפתחו רכב חשמלי. המספרים נעו בין 500 מיליון דולר וצפונה שהושקעו בפיתוח, אבל עד לרגע לזה ממש, מלבד תמונות יפות של רכב קונספט – אין שם יותר מדי. למה אני מספר לכם את זה? כי אם זה נשמע לכם מוזר שיצרנית אלקטרוניקה תייצר רכבים חשמליים, אז כדאי שתדעו שממש לאחרונה הושק בישראל מותג הרכב סקייוול (Skywell), מותג רכב חשמלי חדש שפותח תחת קונצרן האלקטרוניקה הסיני Skyworth, ולמרות שמדובר בדגם ראשון אי פעם של המותג, הוא מציג השתדלות אדירה לצד הרבה מאוד טכנולוגיה, אבל גם חבלי לידה.

עיצוב

סקייוול ET5 מגיע אלינו עם מראה קלאסי של SUV גדול מימדים המזכיר במידותיו את סקודה קודיאק: 469.8 ס״מ אורך, 190.8 ס״מ רוחב, 169.6 ס״מ גובה, מרווח גחון של 15.9 ס״מ ובסיס גלגלים נדיב למדי של 280 ס״מ. אפילו יותר מהקודיאק. 467 ליטרים מציגים תא מטען שנראה אפילו גדול יותר, ותשמחו לשמוע שהדלת נפתחת חשמלית. גלגל ספייר אין בשלב זה, והחלל שלו ״הוקרב״ לטובת כבלי הטעינה וערכת ניפוח. בסקייוול יציעו בעתיד אפשרות לרכוש גלגלי רזרבי בגודל מלא עם מתאם לרצפת תא המטען.

בסקיוול בחרו שלא ללכת על מראה מוזר/עתידני, ופשוט פתחו את ״המדריך המהיר לעיצוב SUV מיינסטרימי״. דווקא החלק האחורי שלו מציג מראה מרענן עם פס לד שאמנם ראינו בעבר, אבל לא כזה שמוטמע בו הכיתוב Skywell. אולי זה קשור לעובדה שהרכבים האחרים לא היו של Skywell. שווה בדיקה. בקיצור, אני אהבתי, תשפטו בעצמכם 👇

סקיוול ET5
סקיוול ET5

עיצוב פנים, איכות חומרים והרכבה

בתוך הסקייוול ET5 מתרחשת הבשורה האמיתית. נכון, זה ״עוד רכב סיני חשמלי״, אבל בעצם גם לא. אין לי ספק שהמעצבים בילו שעות ארוכות בדגמי יוקרה מגרמניה, בעיקר כאלו של מרצדס וקיבלו הרבה מאוד השראה. אוקי, יש כאלה שאולי ישתמשו במילה ״העתיקו״. אולי. בכל מקרה, זה נראה דומה מאוד, אמנם לא מבחינת איכות החומרים, אבל קשה מאוד לפספס לאן כיוונו.

הקונסולה בין המושבים? נפתחת בדיוק כמו זו של מרצדס. דיפוני העץ (לא אמיתי)? מאוד מזכירים כאלה של מרצדס. הרמקולים בדלתות? ניחשתם נכון, כאילו היו בני הדודים של Burmester שאפשר למצוא ב… מרצדס. אבל בואו נעשה סדר: למרות ההשתדלות, יש למותג הצעיר הזה עוד כברת דרך ארוכה לעשות, אבל עצם זה שהם מכוונים גבוה, מעניק להם הרבה מאוד נקודות.

סקייוול ET5
סקייוול ET5

תא הנוסעים של ה-ET5 מרווח מאוד. גג פנורמי נפתח יכניס הרבה מאוד אור לכשתרצו. שלושה מבוגרים ייכנסו לשם בלי שום בעיה, לאחר שפתחו את הדלתות האחוריות הארוכות במיוחד, וישמחו לגלות רצפה שטוחה, שמשות כהות, פתחי אוורור (ללא איזור נפרד) שני שקעי USB ו… גם שקע 220 וולט. לאקשרי!

ליושבים מלפנים ממתינים מושבים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים. שדה הראיה מצוין בזכות ישיבה גבוה, למרות שמרווח הגחון מגרד את ה-16 ס״מ ומרגיש הרבה יותר. בסקייוול גם העתיקו מיונדאי/קיה את הכפתור הגאוני שממוקם בחלקו השמאלי של מושב הנוסע, ומאפשר לנהג לכוון אותו בקלות מבלי למתוח את האיברים כמו אליסון בקר. אהבתי מאוד את העיצוב של פתחי האוורור מלפנים, שמוקמו מעל דיפוני ״העץ״. אגב כפתורים, יש כפתורי הפעלה פיזיים בסיסיים לבקרת האקלים, ואת כל השאר הכניסו, ניחשתם נכון – לתוך המסך.

סקייוול ET5
סקייוול ET5

ועכשיו… כמה מילים על מערכת המולטימדיה. מצד אחד, היא עמוסת פיצ׳רים בקטע מוגזם, אבל גם דוברת עברית כאילו אבשלום קור בעצמו נמצא ממש בתוכה. מצד שני, היא עדיין בעיצומו של הליך הפיתוח וסובלת מלא מעט באגים, אבל בקבוצת כדורי היבואנית מבטיחים שהם ייעלמו בגרסה הסופית שתותקן ברכבים שיימסרו ללקוחות הראשונים בתחילת 2022. בכל מקרה, היא לא תומכת בשלב זה ב-Android Auto ו-Apple CarPlay, ואם אתם אנדרואידים אז תצטרכו להוריד אפליקציית שיקוף. זה רחוק מלהיות אופטימלי, אבל זה סוג של פשרת ביניים.

אגב, יש בסקייוול ET5 פיצ׳ר נחמד ומתבקש שלא פגשתי באף רכב אחר קודם: מכירים את הקווים הללו של החיישנים ההיקפיים, שמראים לכם כמה אתם קרובים למכשול? אז כאן הם מציינים את המרחק *בסנטימטרים*. גאוני ומתבקש בו״ז.

סקייוול ET5
שקעי טעינה בקונסולה מאחור. סקייוול ET5

יוצאים לדרך!

חובבי הפרפורים ישמחו לדעת (או שלא), שבסקיוול הותקן מלפנים מנוע חשמלי המפיק 204 כ״ס ומומנט מיידי 32.6 קג״מ. הטוב – כשמעבירים למצב ספורט הוא הרבה יותר מהנה לנהיגה. הרע – זה עדיין רכב חשמלי עם הנעה קדמית, וזה משהו שצריך להתרגל אליו אם אתם לא רוצים לקבל מבטים של ״מי זה הערס הזה שמפרפר בכל תחילת נסיעה?״.

סקייוול ET5 הוא בסה״כ רכב נוח לנהיגה יומיומית, למרות חסרונות כמו מתלים רכים מדי, שלא תמיד מתמודדים בהצלחה עם האספלט הישראלי הממוצע. גם רעשי מרכב נשמעו מעת לעת, וכשמדובר ברכב ששוקל כמעט שני טון, המהנדסים של סקייוול יכלו לעשות עבודה טובה יותר בחלק הזה, כמו שימוש במתלי אוויר, שאמנם יקרים יותר, אבל יכולים לפחות להיות אופציה.

סקייוול ET5
מסך מולטימדיה דובר עברית צחה. סקייוול ET5

קל למצוא את תנוחת הנהיגה האופטימלית הודות למושב מתכוונן חשמלית עבור הנהג והנוסע מלפנים. שדה הראייה טוב ומרבית רעשי הכביש לא חודרים אל תא הנוסעים. בנסיעה סביב 110-120 קמ״ש כבר מתחילים לשמוע רעשי רוח, אבל לזה יש פתרון קל – הפלייליסט שלכם בספוטיפיי 😜

טכנולוגיות הסיוע לנהג עובדות בצורה טובה. בקרת השיוט האדפטיבית קצת אלימה לפעמים בהאצות ובבלימות, מערכת תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה עושה את עבודתה נאמנה וזיהוי התמרורים טעון שיפור.

סקייוול ET5
מפתח רחב לדלת האחורית. סקייוול ET5

טווח וסוללה

מבחינת הטווח, סקייוול ET5 בהחלט מפתיעה לטובה עם נתון *ריאלי* של 400 ק״מ בנסיעה יומיומית רגועה, כולל מזגן. זה קורה בזכות סוללה בקיבולת 72 קילוואט שעה המותקנת ברצפת הרכב, ונתון של 18 קילוואט שעה לכל 100 ק״מ. אבל אם אתם רוצים ליהנות קצת, שווה להעביר למצב ספורט, שיוריד לכם כ-40 ק״מ מהטווח.

זמן הטעינה במטען AC ביתי בהספק של 11 קוט״ש יארך קצת יותר מ-10 שעות, בגלל שהסקייוול תומך בהספק מקסימלי של 6.6 קילוואט בלבד. דווקא בטעינת DC מהירה הוא מציג נתון מרשים של עם תמיכה בהספק של עד 145 קילוואט, ובתרגום לאחוזים זה יוצא בערך 50% סוללה בחצי שעה של טעינה.

סקייוול ET5
סקייוול ET5

שורה תחתונה: ☆★★★★

סקייוול ET5 מציג חבילה מצוינת של SUV גדול, מרווח ושימושי במיוחד, עם הנעה 100% חשמלית וחסכונית במיוחד. ההשתדלות של סקייוול לייצר רכב פנאי לגיטימי, ניכרת. גם טווח ריאלי סביב 400 ק״מ מוסיף לו הרבה נקודות. אבל, וכן, יש אבל, הוא עומד בפני שני אתגרים לא פשוטים: 1. מדובר במותג חדש לחלוטין שמתחיל את דרכו בישראל ובעולם. זה לא הפריע ל-AIWAYS למשל, להפוך למותג סופר-פופולארי הגובל בכת. 2. תג המחיר שלו שמתחיל ב-174,900 ש״ח עבור גרסת הכניסה, Comfort, דרך 184,900 ש״ח עבור גרסת Luxury ועד ל-189,900 ש״ח עבור גרסת ה-Premium, עשוי לגרום ללא מעט ישראלים לפזול למותגים מוכרים יותר. אם שמים את שני הנושאים הללו בצד, מקבלים עסקה לא רעה בכלל. וחכו, הכינוי של מרצדסיני עוד יתפוס 😎

להורדת מפרט טכני מלא סקייוול ET5

תמונות: דילן מקיי. סתם נו, אני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו