ביקורת רכב: זיקר 001
loader image

ביקורת רכב: זיקר 001 קריפטון

קריאה

פנמרה בחצי מחיר

👍 יתרונות: תא נוסעים מרווח ומאובזר, כוח מתפרץ, טכנולוגיה, מתלי אוויר, איכות חומרים.

👎 חסרונות: טווח נסיעה, מסורבלת לתמרונים, עוד קצת בלימה רגרנטיבית, גימיקים.

מתקפת המותגים הסיניים שישראל חווה בשנים האחרונות הביאה לנו כמעט את כל הגרסאות הסיניות לרכבים שכולנו מכירים, וחלקנו אף אוהבים. היתה לנו את הרולס רויס הסינית, החיפושית הסינית ועוד ועוד. אני מודה שהייתי מאלו שהמותג זיקר יצר אצלם סקרנות לקראת ההגעה לישראל, לאו דווקא בגלל ״שם הבמה״ שנדבק אל ה-001, ״הפנמרה הסינית״, אלא יותר כדי לראות מה המהנדסים והמעצבים של קונצרן האם ג׳ילי, הצליחו לעשות עם הידע שצברו בעבודה מול וולוו ומרצדס, שני מותגי יוקרה שאיתם הוא חולק צאצאים מוצלחים שרק לאחרונה הושקו גם בישראל: וולוו EX30, זיקר X וסמארט #1.

ביקורת רכב: זיקר 001
ביקורת רכב: זיקר 001

עיצוב, איכות חומרים והרכבה

את זיקר 001 פגשתי לראשונה בתערוכת הרכב בגרמניה, שם הגאווה הישראלית, מובילאיי, הציגה את מערכת ה-SuperVision הסופר מתקדמת שכבר הוטמעה בדגמים שהגיעו אל פס הייצור ונחתו כאן אצלנו בארץ הקודש. כבר במפגש ההוא בגרמניה התרשמתי מאוד מאיכות החומרים וההרכבה, שהופכים למרשימים עוד יותר כשמבינים שהמותג הזה הוא בסה״כ בן פאקינג שלוש.

את רכב ההדגמה של זיקר 001 התעקשתי וקיבלתי בכתום ההורס וברמת גימור קריפטון, גרסת הקצה. במילה אחת: ״וואו״. מעבר לעובדה שהוא מסובב ראשים בצבע הזה, רבים מהסקרנים ניסו למצוא את הסמל של פורשה – ללא הצלחה. ה-001, ככל הנראה, קיבל לא מעט השראה מפורשה פנמרה וככל הנראה אין לו בעיה להירדם בלילה אפילו כשקוראים לו ״הפנמרה הסינית״.

לא אחפור הרבה על העיצוב, כי הרי בשביל זה המציאו תמונות, אבל בכל זאת אתעכב על המראה האווירודינמי והסטיישן פינת שוטינג ברייק שלו, שפשוט שם אצבע בעין לכל טרנד ה-SUV הגדולים והלא-יעילים מבחינת חוויית נהיגה ואווירודינמיות. זהו, התעכבתי מספיק. ואם הוא מזכיר לכם את לינק אנד קו 01 בעיקר בחזית, אז זה בגלל שכשהוא הוצג לראשונה כדגם קונספט אי שם ב-2020, הוא קיבל את השם לינק אנד קו. זהו, עד כאן תסביכים משפחתיים של עבודות שורשים. ועכשיו, לסיבה שלשמה התכנסנו.

ביקורת רכב: זיקר 001
ביקורת רכב: זיקר 001

כבר עשיתי ספוילר למעלה, אבל אם הגעתם עד לכאן אז שווה להרחיב על זה עוד קצת: הזיקר 001 בגרסת קריפטון של רכב המבחן הוא רכב פרימיום לכל דבר ועניין, או כמו שהגדירה היבואנית: פרימיום טק. כמו תמיד, אני מחפש אותם בדברים הקטנים. מחפש ומחפש, ולא מוצא. מזיז את הקונסולה, טורק את הדלת, מזיז את צג המולטימדיה ועוד אי אילו חלקים – כלום לא זז. נאדה. כמו שחקן של נבחרת ישראל בשנות ה-90.

המושבים הספורטיביים (והנוחים להפליא), הקונסולה, הדשבורד, כל מה שפוגש את היד או העיניים, עטוף באלקנטרה, עור וניקל/אלומיניום. שככה יהיה לי טוב, אפילו את ה-Head Up Display הם עטפו באלקנטרה. באלקנטרה! בשמש הישראלית! מעניין יהיה לפגוש את הרכב הזה בעוד כמה שנים, סתם במקרה והוא לא חונה בחניון תת קרקעי…

פאקינג חיפוי אלקנטרה בתצוגת הנתונים העילית!
ביקורת רכב: זיקר 001

שווה לציין לטובה את מערכת המולטימדיה המבוססת על שבב של Qualcomm שמזכיר במהירות שלו את יוסיין בולט. יש גם מערכת שמע איכותית במיוחד מבית Yamaha עם 12 רמקולים, עיסוי במושבים הקדמיים וגם מסך קטן ליושבים מאחורה. ואנחנו עוד נחזור אליהם, לברי המזל שישבו שם. ואם חפצה נפשכם בפיקניק תלת פאזי, אז זיקר 001 תומך ב-V2L המאפשר הפעלה של מוצרי חשמל בהספק כולל של 3.3 קילוואט.

תכל׳ס, איך נוסע?

אוסף שני חברים שמתנגדים לטרנד הטבעונות ונוסעים מהמרכז אל מסעדת לימוזין ברמת ישי. מיד אחרי ה״פשששששש״ הראשוני והמתבקש של הצבע הכתום ההורס, הם נכנסים לרכב. אורן שיושב מאחורה מחזיר קצת עודף ממטר ותשעים וטורח שוב ושוב לציין שיש לו הרבה מקום. בכל זאת, בסיס גלגלים של שלושה מטרים. פתחנו לו גם את משענת היד המפנקת הנמצאת בין המושבים מאחור, שיתפנק. בכל זאת, שעה וקצת נסיעה.

זיקר 001 קריפטון של רכב המבחן מגיע עם הנעה כפולה וצמד מנועים המפיקים יחד 544 כ״ס וכמעט 70 קג״מ. הוא אמנם שוקל כמעט 2.5 טון, 2.410 למדייקים מביניכם, אבל צמד המנועים עושה עבודה נפלאה בלגרום לכם לשכוח את הנתון הזה, בעיקר בגלל מתלי האוויר המצוינים, שמלבד לסחוב סוללה ענקית בקיבולת 100 קוט״ש, מגהץ את הכבישים באלגנטיות, כל עוד אתם נוסעים על מספרים כמו 6, 4 או 1. עם כבישים קצת יותר פריפריאליים הוא מתמודד פחות בהצלחה. בכל זאת, 2.5 טון, כן? אה, ואם כבר, שווה להזכיר גם את חישוקי ה-22 אינץ׳, שככל הנראה היו קצת פחות כיפיים לולא אותם מתלי אוויר מצוינים.

ביקורת רכב: זיקר 001
ביקורת רכב: זיקר 001

דוושת ההאצה וההיגוי עובדים נפלא ביחד כמו אורנה ומשה דץ בתקופת הזוהר. צמד המילים ״אשכרה פנמרה״ נשמע בחלל הרכב בזמן שאנחנו עושים חזרות על התפריט של לימוזין לקראת ההגעה כ-15 דקות לפני הזמן. נראה אתכם מגיעים בזמן עם 70 קג״מ שמזנק בתוך 3.8 שנ׳ מ-0 ל-100 ועוד המהנדסים המצחיקים שם בזיקר בחרו משום מה לשים עוד מצבי נהיגה מלבד ״ספורט״. לך תבין.

למרות החיבה הבלתי מתפשרת למומנט, הצלחנו לגרד איתו טווח ריאלי של 400 ק״מ, מה שאומר שאם מסיבה לא ברורה כלשהי תבחרו לנהוג במצב שאינו ספורט, תוכלו לקבל אפילו יותר.

הטכנולוגיה המוגזמת של הזיקר 001 היא גם נקודת התורפה שלו. מצד אחד שלל פינוקים וגאדג׳טים, ומאידך, את כל ה״טוב״ הזה צריך למצוא בתפריטים ותתי תפריטים בסגנון טסלה, שלא תמיד זורמים עם אינטואיציה בסיסית של UX. החסרון של רכב ההדגמה, שהיבואנית הדגישה שוב ושוב שיטופל ברכבים שימסרו ללקוחות, הוא הנוירוטיות יתר של מערכות הסיוע לנהיגה, שדרשו כיבוי וניטרול של חלק מהן בתחילת כל נסיעה.

ביקורת רכב: זיקר 001
ביקורת רכב: זיקר 001

שאר מערכת הבטיחות והסיוע פעלו היטב, למרות שזה מסוג הדברים שצריך להתרגל אליהם ולקבל בטחון שיש על מי לסמוך, כאן זה קרה די מהר. אולי יש קשר למערכת ה-SuperVision הציונית שהזכרתי מוקדם יותר, עם שבב EyeQ5H של מובילאיי המפקד על מערך מרשים של לא פחות מ-14 מצלמות, רדארים וחיישנים, שאמורים לתת לנהג ול-001 תמונה מקיפה לגבי המתרחש סביב הרכב. אז כן, גאווה ישראלית, אבל המערכת הזאת תידרש לעוד כמה עדכוני OTA (שגם כן זמינים פה) כדי להפוך מהבטחה להצלחה.

שורה תחתונה: ★★★★★

זיקר 001 הזיז את הגבינה להרבה מתחרים וגם כאלה שלא ראו בו מתחרים. החבילה הכוללת שהוא מביא במחיר אטרקטיבי ביחס לסגמנט היוקרה, נותן יחס רכב-שקל מהטובים שאפשר למצוא כיום בארץ. אבל, ויש כאן אבל גדול, נראה שכמו הרבה רכבים סיניים אחרים, הוא עדיין צריכים טאצ׳ים אחרונים מצד היצרן והיבואן, כדי להיות בשל ב-100% לנהג ולכבישים בישראל.

וולקאם זיקר, ההמתנה השתלמה.

ביקורת רכב: זיקר 001
ביקורת רכב: זיקר 001
דגם וגרסהזיקר 001 קריפטון
מחיר330,000 ש״ח
הנעהצמד מנועי PMSM חשמליים
סוללה100 קוט״ש (94 קוט״ש נטו) NMC
טעינהעד 200 קילוואט, AC עד 22 קילוואט
מידות (ס״מ)אורך 495.5, רוחב 200, גובה 156, בסיס גלגלים 300
משקל2,335 ק״ג
תאוצה0-100 ב-3.8 שנ׳, מהירות מקסימלית: 200 קמ״ש
ציון בטיחותמשרד התחבורה – 7, Euro NCAP – טרם נבחן

תמונות: אני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *