תכירו את ה-Enyaq, המכונית החשמלית הראשונה של סקודה
loader image

הושקה רשמית: סקודה אניאק, החשמלית הראשונה של סקודה

קריאה

השקט שלפני הסערה

תגידו מזל טוב כפול לסקודה. ראשית, היצרנית הצ׳כית-גרמנית מקונצרן פולקסווגן חוגגת השנה יום הולדת 125 ושנית, היא הצטרפה למועדון מכובד מאוד של יצרניות המציעות מעתה דגם 100% חשמלי. ובסקודה, כמו בסקודה, הם עושים את זה לפי הספר: SUV מרווח ובמחיר נגיש, יחסית כמובן. ה-Enyaq iV שמשמעות השם שלו הוא ״מקור החיים״, מבוסס על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן, עליה מבוססים בין השאר סדרת ID של קבוצת פולקסווגן, Audi Q4 שצפויה להגיע אלינו ב-2021 ודגמים נוספים של הקונצרן בעתיד. הצ׳כים החמודים נרגשים לנצל את ההזדמנות ולהודיע שבמפעל במלאדה בולסלב, הם הראשונים מקבוצת פולקסווגן להקים ליין ייצור אחיד לרכבים ״רגילים״ וחשמליים. משוגעים שם לגמרי.

עיצוב חיצוני

בכל הקשור לעיצוב החיצוני, סקודה בחרה בקונספט של ״עוד רכב סקודה״ על פני ״עוד רכב חשמלי״, וזה מצוין, כי העיצוב של סקודה זה משהו שנושאי דרכון ישראלי מאוד אוהבים. המראה רענן כמו פחית צוננת של זירו שהוצאתם מהצידנית בחוף הים באמצע אוגוסט. קווי המתאר מיד מסגירים את העובדה שמדובר בסקודה וזאת כבר הצלחה למעצבים, שניכר כי לקחו בחשבון את נתון מקדם הגרר, פרמטר חשוב מאוד בכל הקשור לצריכת החשמל בפועל.

מאחור ומלפנים תמצאו פנסי לד כסטנדרט ופנסי מטריקס עם 24 לדים כאופציה. הוא לא רק מזכיר את הקודיאק במראה, אלא גם במידות: 464 ס״מ לעומת 469 ס״מ של הקודיאק, 187 ס״מ ברוחב לעומת 188 ס״מ בקודיאק, 161 ס״מ בגובה לעומת 167 ס״מ בקודיאק. בסיס הגלגלים של האניאק עומד על 276 ס״מ לעומת 279 הס״מ בקודיאק.

לשבת על בקבוקים ממוחזרים

בפנים, האניאק לא מאכזבת ומציגה קונספט של Less is More. היא הושקה עם לא פחות מעשר ״ערכות נושא״ לעיצוב הפנים. המושבים עשויים מ-60 פוליאסטר ו-40% צמר שהופקו מבקבוקים ממוחזרים. במרכז הדשבורד הסימטרי תמצאו מסך בגודל של ״13 (״10 בדגמים הפשוטים יותר), כשלצידו לוח שעונים דיגיטלי ומינימליסטי במיוחד, המציג מידע בסיסי לנהג. גם אם תחפשו ממש טוב, לא תוכלו למצוא את ידית ההילוכים, כי היא הרי לא קיימת. במקומה יש כפתור שמזכיר קצת את זה של טויוטה פריוס וצפונית אליו תמצאו שני שקעי USB Type C.

לא חוסכת באבזור

רשימת האיבזור והאופציות כוללת כניסה והנעה ללא מפתח, הצגת נתוני נסיעה באמצעות מציאות רבודה על השמשה הקדמית (HUD), הגה בציפוי עור (עם אופציה לחימום שבד״כ לא מביאים לארץ), בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת רוורס וחיישני חניה. שטחי אחסון יש והרבה, כולל הכיסים הגאוניים לסלולארי בגב המושבים מאחור, פיצ׳ר שרואי ביותר ויותר רכבים.

זוכרים את המטריה בדלת של האוקטביה? אז הם הביאו אותה גם לפה. השכן ממול נצמד אליכם? צאו מהרכב ותוכלו להחנות אותו באמצעות האפליקציה. רק בבקשה שבצ׳מפיון מוטורס יזכרו להכניס את הפיצ׳ר הזה לדגמים שיגיעו ארצה.

שקט גם בבטיחות

רוצים קצת בטיחות? בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, התראה מפני פתיחת הדלת במצב מסוכן, עזרי חניה, עד 9 כריות אוויר, זיהוי הולכי רגל, מכשולים, דו גלגלי, מותחני חגורה במקרה חירום ועוד ועוד… הפיצ׳ר הכי מעניין קיבל את השם Travel Assist. בגדול היא עושה שימוש במצלמה הקדמית, ב-GPS ובחיישנים המקיפים את הרכב, כדי להתאים את הנהיגה לתוואי השטח.

דגמים ומספרים

האניאק ישווק במספר גרסאות, כשהחזקה מביניהם, ה-vRS בעלת ההנעה הכפולה, תזניק אתכם מ-0 ל-100 קמ״ש בתוך 6.2 שנ׳, הודות לצמד מנועים המפיקים יחד 300 כ״ס. הבאה בתור היא גרסת ה-iv80X עם 261 כ״ס. הלאה, ה-iv80, משוויצה בהנעה אחורית, טווח נסיעה של עד 510 ק״מ, הספק של 204 כ״ס, מומנט של 31.6 קג״מ והאצה מ-0 ל-100 קמ״ש בתוך 8.7 שנ׳. כל זה בזכות סוללה של 82kWh.

הגרסה האמצעית, ה-iv60, תיקח אתכם מעמידה ל-100 קמ״ש בתוך 8.7 שנ׳, עד לטווח מוצהר של 390 ק״מ וכל זה בזכות מנוע בהספק של 180 כ״ס שיונק מסוללת 62kWh. גרסת הבסיס, ה-iv50, מיועדת לאלו שרוצים לחסוך גם בדלק וגם בכסף. זמן התאוצה מ-0 ל-100 קמ״ש עומד על 11.4 שנ׳, המנוע בהספק 150 כ״ס עם מומנט של 22.4 קג״מ והטווח המקסימלי עומד על 340 ק״מ. המהירות המקסימלית של האניאק מוגבלת ל-180 קמ״ש, כדי שלא תמצאו את עצמכם בצד הדרך עם סוללה ריקה. אה, וזה הזמן לבאס אתכם קצת ולהזכיר שכל הטווחים הם לפי תקן WLTP שככל הנראה הומצא ע״י פינוקיו 🤥

וזוכרים את יום ההולדת של סקודה ממקודם? אז הם בחרו לחגוג עם מהדורת מיוחדת של ה-Enyaq iV, תחת השם Founders Edition עם מהדורה מוגבלת של 1,895 יחידות (תנחשו לבד למה, נכון?) שנראות כמו הכלאה של האניאק לרכב של ה-A-Team (צוות לעניין).

לסוללה של האניאק מערכת קירור נוזלי ובחלק מהדגמים (iv80, iv80x, vRS) ניתן להטעין את הרכב בטעינה מהירה בהספק מקסימלי של 125kWh (ב-90% הראשונים, כן? אח״כ מהירות הטעינה קצת יורדת וזה נורמלי לחלוטין). בדגם ה-iv50 וה-iv60, מהירות הטעינה המקסימלית עומדת על 50kW ו-100kW בהתאמה.

מה זה אומר בזמני טעינה? מטען ביתי (Wall Box) של 11kW, תטעין לכם סוללה מלאה בתוך כשש עד שמונה שעות, תלוי בדגם ובגודל הסוללה. אם תחברו אותה לשקע של הבית זה ייקח לכם בערך יממה ואף יותר. החדשות הטובות הן שבטעינה מהירה האניאק תביא אתכם מ-10% ל-80% סוללה בתוך 40 דקות, או בשתי מילים: קפה ומאפה.

האניאק צפויה להגיע אלינו במחצית השניה של 2021.

צילומים: סקודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו