פיג׳ו 408 מבחן דרכים
loader image

פיג'ו 408 במבחן דרכים

קריאה

טורף את הקלפים

👍 יתרונות: עיצוב, פרקטיות, איכות חומרים והרכבה, תג מחיר.

👎 חסרונות: יחידת הינע, מערכת היחסים בין ההגה ללוח המחוונים, משבר זהות.

צריך הרבה מאוד אומץ להנחית בישראל של 2023, ממלכת הרכבים הסיניים החשמליים (כן, גם טסלה מיוצרת בסין, תפנימו) מכונית שהיא שְׁעַטְנֵז רציני הניכר בכל פעם שהיא מסתכלת במראה ושואלת ״מי אני?״. ובכן, התשובה מורכבת. מצד אחד, היא לא נראית כמו משפחתית קלאסית מהדור שהולך ונעלם, וטוב שכך. מצד שני היא לא ממש קרוסאובר, למרות מרווח גחון המגרד את ה-19 ס״מ מלמטה (18.8 אם תהיתם). אז מה היא כן? שאלה מצוינת! כדי לפתור את החידה אפשר לסכם בקלות שמדובר בתוצאה מצוינת של הכלאה בין קרוסאובר, רכב סדאן עם מרכב פאסטבק ונגיעות האצ׳בק. אם תרצו: ספינ״ה.

פיג'ו 408 במבחן דרכים
פיג'ו 408 במבחן דרכים

עכשיו, בטח תשאלו את השאלה המתבקשת: ״תגיד, מי המתחרות שלה?״. שאלה טובה. במחשבה ראשונה אין לי ממש מושג. גם במחשבה שנייה ושלישית. אבל אחרי שממש מתאמצים ומגרדים היטב בראש, השם הראשון שעולה לי הוא בכלל פולסטאר 2, החשמלית מבית וולוו, שגם כן מציגה מרכב זהה, אבל כאן מסתיימת ההשוואה בין השתיים, שכן הפולסטאר נמצאת הרחק מעליה בכל פרמטר, בעיקר המחיר. שם נוסף שעולה, גם כן לאחר חשיבה, הוא זה של הקופרה פורמנטור ורנו ארקנה. הראשונה נותנת לה פייט, לשנייה, בעיניי, היא משאירה אבק.

ואת החלק של ״משבר הזהות״ נסיים כמובן במידות של הפיג׳ו 408: 468.5 ס״מ אורך, 185 ס״מ רוחב, 148.5 ס״מ גובה, בסיס גלגלים נדיב של 279 ס״מ ותא מטען פרקטי במיוחד עם 536 ליטרים, מה שמשאיר מקום לגלגל חלופי מלא מלא כמו של פעם, זוכרים? אם תשכיבו את שורת המושבים האחורית, תגלו 1,611 ליטרים. פרקטיות כבר אמרתי?

פיג'ו 408 במבחן דרכים
פיג'ו 408 במבחן דרכים

עיצוב, איכות חומרים והרכבה

העיצוב החיצוני של פיג׳ו 408 לא משאיר אף זוג עיניים במקום, בדיוק בגלל הסיבות שתיארתי למעלה. שתה בדיוק בניסיון לבלבל אותנו, כי הבעיה היא אצלנו בכלל, בניסיון לקטלג ולתייג את כל מה שאנחנו רואים. תשחררו. ה-408 הוא הדגם הראשון שמקבל גם את הסמל החדש עם האריה של המותג ומראה רטרו. מעבר לעיצוב המוחצן, מיד מנסים להבין מה בדיוק רואים. is it a bird is it a plane? כזה. ניכר שהמעצבים של פיג׳ו הלכו עד הסוף בניסיון לתת לו מראה שונה עם הרבה מאוד קימורים שהופכים אותו למעניין, אבל גם חישוקים שחורים מעל הגלגלים, כאלה שאנחנו רגילים לראות בדגמי SUV. מבולבלים? אל תהיו. כי רק במבט מהצד מבינים איזו עבודה נפלאה ומדויקת נע

כשנכנסים אל תא הנוסעים של פיג׳ו 408 החדש, פוגשים חלל מעוצב לעילא ולעילא, אבל מהסוג שלא כולם מתחברים אליו מהרגע הראשון. וזה בסדר. כי כנראה עוד לא השתחררתם. יש כאן שימוש בחומרים טובים, איכות הרכבה מצוינת ובעיקר – הרבה מאוד ניסיון להפתיע ולא להיות more of the same. צריך להגיד: מי שרגיל לרומן ארוך טווח עם יפניות/קוריאניות, ככל הנראה יצטרך כמה דקות כדי להכיל את מה שעינו רואות.

פיג'ו 408 במבחן דרכים
פיג'ו 408 במבחן דרכים

קחו לדוגמא את לוח המחוונים החדש, עם השם המפוצץ i-cockpit. פגשתי רכבים עם תג מחיר כפול מזה של ה-408, שלא מתקרבים אפילו לנראות וליכולת ההתאמה האישית, שלא לדבר על התמיכה המלאה בעברית. רכב המבחן מגיע עם מושבים ארגונומיים מעור נאפה (בתוספת תשלום) שפוגשים בעיקר ברכבי פרימיום, כולל הטבעה של לוגו פיג׳ו החדש על משענות הראש. אלו מכם הגומעים מרחקים רבים ידעו להעריך אותם.

גם צג המולטימדיה עבר שדרוג, ולמרות שהוא נראה קטן לעומת ה״מגה-מסכים״ שפוגשים היום ברכבים אחרים, לומדים לחבב אותו אחרי כמה ניסיונות והכרה איפה נמצא כל דבר. בפיג׳ו הקשיבו לביקורת הרבה על היעדר הפקדים הפיזיים עבור בקרת האקלים והוסיפו את כל מה שהיה חסר.

ואם כבר הקשבה ושדרוגים, אז גם ידית בקרת השיוט שהותקנה במקום הכי מעצבן ולא קשור בעולם, מאחורי ההגה בצד שמאל, הגיעה סופסוף בדיוק אל המקום שבו היא צריכה להיות: בצד השמאלי של ההגה.

ואם כבר מדברים על ההגה, אז הוא כמובן עורך כאן הופעת בכורה וצריך לפרגן על הדרך שבה הוא מאפשר להתאים אישית את לוח המחוונים, אבל כל המחמאות הללו מתאזנות עם העובדה שכדי לראות את לוח המחוונים בצורה אופטימלית, צריך להתפשר על תנוחת הנהיגה בכל הקשור לכיוונון ההגה.

רשימת האבזור של פיג׳ו 408, המשווקת אצלנו בשלב זה ברמת גימור אחת בלבד, ALLURE PACK, כוללת בין השאר לוח מחוונים וצג מולטימדיה בגודל 10 אינץ׳ (כל אחד, כן?); ארבעה שקעי USB Type C, כניסה והנעה ללא מפתח; בקרת אקלים עם שני איזורים כולל פתחי מיזוג מאחור; שמשות בזיגוג כפול מלפנים; תאורת אווירה פנימית עם שמונה גוונים ועוד.

פיג'ו 408 במבחן דרכים
פיג'ו 408 במבחן דרכים

יוצאים לדרך

כבר כשמתקרבים לפיג׳ו 408, חיישן הקרבה פותח את הרכב כך שאין אפילו צורך ללחוץ על הידית. לגבוהים מביניכם מותר להתלונן על פיתול הגוף המתבקש בכניסה ל-408, סוג של תרגיל פילאטיס קטן. את תנוחת הנהיגה קל למצוא הודות לכיוונון חשמלי של המושבים, כולל זיכרונות, בכל הקשור לכיוונון ההגה – תצטרכו להתרגל.

המרכב של ה-408 יודע להתמודד היטב עם נהיגה דינאמית ולא מתרגש יותר מדי בפניות, ולמרות מרווח גחון של כמעט 19 ס״מ לא נרשמה דרמה בכל הקשור לזוויות הגלגול. החסרון הבולט ניכר ביכולת לספוג את המהמורות של כבישי ישראל, שרבים מהם מצאו את דרכם אל חוליות הגב. החדשות הטובות הן, שהודות לזיגוג הכפול של השמשות הקדמיות, הרבה מאוד דציבלים נשארים מחוץ לתא הנוסעים.

פיג'ו 408 במבחן דרכים
פיג'ו 408 במבחן דרכים

דווקא מרכב עם מראה דינאמי ומיוחד כל כך, היה מצופה ליחידת כוח הולמת. וזה לא המצב. בלובינסקי בחרו להביא את ה-408 לישראל עם מנוע ה-PureTech בנפח 1.2 ליטרים שמוכר לנו היטב מדגמים רבים אחרים שהיבואנית משווקת אצלנו, אבל ניכר היטב ש-130 הסוסים שלו פשוט לא מספיקים. זה אמנם לא מאפשר לו להשתולל יותר מדי בפניות, אבל 10.4 שניות ארוכות מדי שאורכות עד שלוח המחוונים המהמם מציג את המהירות בשלוש ספרות הן ההוכחה שזה פשוט לא מספיק. נקודת האור היא דווקא תיבת ההילוכים שלמרות היעדר הכוח, איכשהו מצליחה לפצות על כך עם יחסי העברה ותגובות טובות לדוושת ההאצה. צריכת הדלק בנהיגה לא יותר מדי מאומצת, עמדה של 9.3 ק״מ לליטר.

אבל, בואו נהיה הוגנים – האשמה איננה של לובינסקי אלא של מדינת ישראל, שהחל מינואר 2024 תוריד את הטבת המס על רכבי פלאג אין, וכך אנחנו לא נזכה לראות כאן את גרסאות הפלאג אין של הדגם, הכוללות יחידות הינע בהספק של 180 או 225 שגם כן משווקות כאן בשלב זה בדגמים אחרים של סטלנטיס, אך לא לעוד זמן רב.

לוח מחוונים מהיפים בתעשיית הרכב - פיג'ו 408 במבחן דרכים
לוח מחוונים מהיפים בתעשיית הרכב – פיג'ו 408 במבחן דרכים

בטיחות

באופן מפתיע, פיג׳ו 408 נבחן בדצמבר 2022 וזכה בארבעה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של Euro Ncap, כשמשרד התחבורה בארץ מעניק לו ציון 6 מתוך 8. דווקא מערכות העזר היו עקב האכילס שלו ב-Euro Ncap, שם הוא זכה לציון של 65% בלבד. אבזור הבטיחות ב-408 כולל בין השאר בקרת שיוט אדפטיבית; בלימה אוטונומית; זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי; שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה (כולל תיקוני היגוי); התרעה מפני רכב הנמצא בשטח המת; התרעה על תנועה חוצה מאחורה והתנגשות מלפנים; זיהוי תמרורים; סינוור רכב המגיע ממול ועוד.

שורה תחתונה: ☆★★★★

היתרון הגדול של פיג׳ו 408 הוא גם החסרון הגדול שלו: אין לו מתחרות. כמעט. זאת אומרת, לפחות ברמת ״הסגמנט״. היכולת שלו לתת מענה בשלושה סגמנטים לפחות (משפחתיות, קרוסאובר, ״מנהלים״), הופכות אותו למעניין ורלוונטי בעיקר עבור אלו המחפשים משהו אחר ושונה. אם אתם טיפוסים סולידיים שמחליפים קורולה בקורולה – תחסכו לעצמכם את הזמן. אם לא, שווה לבקר אותו, לגעת, לחוש, להתרשם וגם לעשות נסיעת מבחן כדי להבין לבד על מה אני חופר כאן כבר דקות ארוכות. גם המחיר שלו, החל מ-168,990 ש״ח, הוא די אטרקטיבי ביחס ל… נו, מתחרות 😉

תמונות: אני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו