אין הרבה מקרים שבהם יוצא לי לבלות סופ״ש שלם עם אצולה מוטורית כמו יונדאי טוסון החדש, ה״בוס״ של טבלת המכירות. וכשאני כותב ״אצולה מוטורית״ אני מתכוון יותר בקטע מסחרי של פופולאריות ומכירות, כן? של מלך מכירות כזה עם כתר והכל. אחד שיש לו בארון כמות גביעים ומדליות לפחות כמו של מסי.
יונדאי טוסון החדש מתייצב לסופ״ש שלנו כשהוא לבוש בלבן פופולארי (איך לא?) וברמת האבזור הגבוהה ביותר שלו, Elite. בואו נדבר רגע על הפיל שבחדר ונשים את זה מאחורינו: הוא הורס. בעיקר מלפנים, עם גריל התאורה שלו שרק ברמת הגימור הזאת הוא מגיע עם לד. יש לו גם חיטובים מחמיאים בצדדים, שמתחילים מעל בתי הגלגלים וממשיכים אל תוך הדלתות. זה נראה נפלא, אבל אני מרחם על הפחח שיצטרך לתקן את זה. דווקא החלק האחורי שלו הוא הצד הפחות יפה, עם תאורת לד שקצת מזכירה ניבים. יש גם קטע עיצובי מעניין עם ההחלטה להכניס את הלוגו לתוך החלון האחורי. זה משהו שטרם פגשתי. כמיטב המסורת בקטגוריה, גם פה קורה C מקבלת תשומת לב מיוחדת עם מראה שקצת מזכיר קוּפֶּה. רק מזכיר.
אחרי שהוא גרף את מלוא הנקודות על העיצוב החיצוני, הגיע הזמן להיכנס פנימה. גם פה העזו לחדש, אמנם באופן פחות מוחצן מהעיצוב החיצוני, אבל המאמץ ניכר. יש את הפס לכל אורך הדלתות הקדמיות והדשבורד, שלמעשה מחביא את פתחי מיזוג האוויר בצורה אלגנטית. זה משהו שפגשנו מהמעצבים של יונדאי גם ב-GV70 החדש של ג'נסיס וזה נראה מצוין ומרגיש יוקרתי. אני אוהב עיצוב מינימליסטי.
יונדאי טוסון החדש ברמת גימור Elite מגיע עם לא מעט אבזור ונותן תחושה רצינית של פרימיום. אבל, חסרים בו דברים מהותיים בתמורה לתג מחיר של 191,000 ש״ח. נתחיל בדברים הטובים: ההגה החדש והמצוין של יונדאי, שלדעתי הוא המצטיין בישראל כיום. כל הדברים החשובים נמצאים במרחק של לחיצת כפתור (כן כן, כפתור ולא מגע!), המולטימדיה בצד שמאל ובקרת השיוט וההגדרות בצד ימין. כמה פשוט – ככה נוח. שאפו. מאחוריו מסתתר לוח המחוונים שפגשנו בסונטה והסנטה פה החדשים. יש לו רזולוציה לא רעה והוא כמובן מתאים את האאוטפיט לאחד ממצבי הנהיגה: ECO, Normal ו-Sport. אבל, וכאן יש אבל גדול, חסר לו את הפיצ׳ר הכי גאוני שיש כיום בקונצרן יונדאי-קיה: מערכת ה-BVM המקרינה את השטח המת בוידאו לייב על גבי לוח המחוונים ברגע שמפעילים איתות שמאלה או ימינה. יש אותו בסונטה ובסנטה פה וחבל מאוד שאין אותו ברמת האבזור הגבוהה ביותר של להיט המכירות של המותג.
במרכז הקונסולה יש צג מולטימדיה צנוע יחסית, בגודל ״8 בלבד, שתומך כמובן ב-Android Auto ו-Apple CarPlay. איכות הסאונד טובה. ביונדאי ניסו להתחכם והתקינו את משטח הטעינה האלחוטי בזווית של כ-45 מעלות, מה שיכול לגרום למכשיר להיזרק קדימה. מצד שני, אפשר ליהנות מטעינה ״כפולה״: גם אלחוטי וגם באמצעות כבל USB (יש ארבעה שקעים כאלה) המחובר ל-Android Auto/Apple CarPlay. זה לא טריוויאלי כי יצא לי לפגוש לא מעט דגמים שבהם יש כשל רציני בתכנון שלא מאפשר להכניס את הסלולארי לתא האחסון בצורה נוחה כשכבל ה-USB מחובר. טוב, הבנתם. הלאה.
בניגוד לטרנד כיום, כפתורי הווליום ובקרת האקלים נשארו מחוץ למסך המולטימדיה, ולמרות שהומרו לכפתורי מגע הם עדיין נוחים להפעלה. יש גם קטע מוזר שבו למצב ה-Auto של בקרת האקלים יש שלוש עוצמות שונות של עוצמת המניפה. לא פגשתי את זה בעבר. גרסת ה-Elite בלבד מציעה גם חימום למושבים מלפנים, אבל לצערי המושב של הנוסע לא מתכוונן חשמלית וחבל.
מתחת לקונסולה, בדגם הזה ובגרסת Luxury מקבלים גם בורר הילוכים Shift-by-Wire שדורש הסתגלות קצרה וגם בלם יד חשמלי ואופציה ל-Auto Hold (וגם Start & Stop) שצריך להגדיר מחדש בתחילת כל נסיעה. חבל.
הבשורה ליושבים מאחור היא איזור נפרד לבקרת האקלים (בכל רמות הגימור) וגם מרווח מספק בהחלט לשני מבוגרים או שלושה ילדים. או במקרה שלי – ילדות, כולל שני מושבי בטיחות. ניתן גם להסיט את המושב לאחור אם בא לכם לנמנם קצת.
515 ליטרים בתא המטען יאחסנו כמעט כל מה שמשפחה קטנה או קטנה פלוס (עד שלושה ילדים) צריכה. יש אפילו גלגל ספייר. א-ב-ל, פה סופרים את הפאול השלישי של הטוסון החדש: דלת תא המטען הכבדה אינה חשמלית, וחבל. זה משהו שאפשר לצפות לפחות בגרסת הקצה של הדגם.
יונדאי טוסון החדש ברמת הגימור Elite מתייצב עם מנוע ה-1.6 טורבו המוכר מהדגם היוצא, רק שכאן הוא מקבל 180 כ״ס, שלושה סוסים יותר מבעבר. הוא מייצר מומנט של 27 קג״מ ב-1,500-4,500 סל״ד ושודך לתיבת 7 הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים שמעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים בלבד. למרות שהצמד הזה מכיר היטב כבר כמה שנים, יש רגעים שבהם התיבה קצת מאחרת בתגובות ולוקח לה שנייה להתאפס ולהבין מה בדיוק רוצים ממנה.
לפי נתון היצרן, הוא מזנק מ-0 ל-100 בתוך 8.8 שניות, אבל הכי קרוב שהצלחתי להגיע עם ה-RaceBox, במצב ספורט כמובן, היה 9.1 שניות. בעקיפות לוקח לתיבה כשנייה להבין מה בדיוק הנהג רוצה ממנה, אבל מיד אחר כך שומעים אותה לוחשת ״אוקי, אוקי, הנה מלאאא כוח, תבלה״.
גם כשמעבירים את בורר מצבי הנהיגה לספורט, הטוסון עדיין לא הופך לדינאמי מספיק. הוא מתמודד לא רע עם שיבושים ו״מכשולי אספלט״, אבל כמו בדור היוצא, בידוד הרעשים יכול להיות טוב יותר.
צריכת הדלק הממוצעת במהלך הסופ״ש עמדה על 9.7 ק״מ לליטר.
יונדאי טוסון החדש לא נשאר מאחור ביחס לדגם היוצא בכל הקשור למקומות אחסון, כולל תא חדש בקונסולה, בצד של הנוסע. בזכות בסיס גלגלים שצמח בסנטימטר ותכנון טוב יותר, לשני מבוגרים יהיה הרבה מקום לרגליים וגם איזור נפרד לבקרת האקלים. שלושה ילדים לא אמורים להתלונן גם בנסיעות ארוכות, ואם הם ממש עייפים אז יש אפשרות להשעין את המושבים לאחור. אין כמו להגיע הביתה עם ילדים שנרדמו, לא ככה?
הגישה למושב האחורי נוחה לצורך התקנה של מושב בטיחות בזכות זווית נדיבה בפתיחת הדלת. כאמור, בתא המטען יש 515 ליטרים ובפינת ״איקאה״ תקבלו 1,694 ליטרים כששורת המושבים מאור מקופלת.
יונדאי טוסון בגרסת Elite שנבחנה, ובגרסת ה-Luxury, הן היחידות בהיצע הדגמים שזכו לציון בטיחות 8 מקסימלי של משרד התחבורה. בין הדברים החשובים אפשר למצוא כאן 7 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב (מגיבה בסדר), בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל, דו גלגלי ותמרורים, זיהוי רכב הנמצא בשטח מת, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, התרעה מפני עייפות או היסח דעת ועוד.
שאר הגרסאות קיבלו ציון 7 בגלל היעדר בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי רכב הנמצא בשטח מת.
יונדאי טוסון החדש בדור הרביעי, הוא אחד הדגמים החשובים ביותר שהגיעו לישראל במהלך 2021. הוא מציע חבילה עם כל מה שהישראלים אוהבים ומחפשים, וככל הנראה הוא יהפוך ללהיט מכירות. רגע, סליחה: הוא כבר הפך ללהיט מכירות לאחר שמכר אלפי יחידות עוד בטרם הגיע לארץ ונחשף המחיר הרשמי. הוא מציע איכות נסיעה נעימה ונוחה גם בנסיעות ארוכות, מעביר תחושת פרימיום ומשאיר אבק למתחרים בכל הקשור לעיצוב בפנים ובחוץ.
מה שעשוי להיות בעוכריו זה קהל יעד שמחפש הנעה היברידית או היברידית נטענת משקע (פלאג אין), אבל מצד שני, מלבד טויוטה RAV4, אף אחד מהמתחרים הישירים כמו הספורטאז׳, סיאט ארונה, מאזדה CX-5 ועוד, לא מציע בשלב זה הנעה אלטרנטיבית למנועי הבנזין.
וולקאם טו יזראל!
תמונות: טום צ׳יימברס. סתם נו, אני.
[…] כרגע נראה שהאיום העיקרי היחיד שלו ימשיך להגיע מכיוון היונדאי טוסון והראב 4 ההיברידי יש להזכיר, שכבר משווק כאן אצלנו גם […]
[…] טויוטה בחזית, הוא נראה מצוין ונהנה מאמינות ושמירת ערך. יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’ החדש שגם כן אמור לנחות כאן בתחילת 2022, […]