ההיסטוריה שכדאי לדעת על פולקסווגן גולף ✎ CarBlog.co.il
loader image

ההיסטוריה של הגולף

קריאה

פולקסווגן גולף – 8 דורות של אגדה גרמנית קומפקטית

8 דורות, 35 מיליון מכירות. פולקסווגן גולף

השקת הדור השמיני של הגולף זאת סיבה מספיק טובה כדי לעשות כבוד לאחת מאגדות הרכב של כל הזמנים, שמחזיקה גם בתואר המכונית השניה הכי נמכרת בכל הזמנים אחרי הטויוטה קורולה, עם 35,000,000 מכירות מאז הושק הדור הראשון ב-1974. הגולף תוכננה להיות היורשת של החיפושית האייקונית, כי כבר אז, ב-1974, היא נחשבה לדי מיושנת. הנעה קדמית ומנוע בקירור מים, החליפו את ההנעה האחורית ואת המנוע בקירור אוויר של החיפושית. אבל, למרות הכל, החיפושית נשארה על פס הייצור לעוד שנים ארוכות לאחר מכן.

נעים מאוד, אני היורשת של החיפושית

דור ראשון 1974-1984

הדור הראשון של החיפושית יצא לדרך עם היצע מנועים של 1.1 ליטרים בגרסת הבסיס ו-1.5 ליטרים בגרסת ה-GTI עם הספק של 110 כ״ס. בהמשך, הגולף זכתה גם להיצע רחב של מנועי דיזל. כיאה ליורש של החיפושית, הדגם הראשון של הגולף מכר ברחבי העולם כ-7 מיליון רכבים!

דור שני 1983-1991

בספטמבר 1983 הציגה פולקסווגן את הדור השני של הגולף במגרש הביתי בתערוכת הרכב בפרנקפורט ובמבט ראשון היה לא פשוט לזהות את ההבדלים לדגם הראשון. הקווים המרובעים קצת התעגלו והמידות – גדלו ברוח התקופה. הדור השני, שמכר כ-6 מיליון יחידות, התפאר בטכנולוגיה פורצת הדרך של אותה תקופה, כמו הגה כוח, ABS, ממיר קטליטי וגם גרסת ״סינכרו״ 4×4 עם יכולות די מרשימות לרכב משפחתי קומפקטי. הדור השני זכה למנוע המוצלח במיוחד של קונצרן פולקסווגן (דאז) בנפח 1,600 סמ״ק עם 16 שסתומים ו-160 כ״ס. הדגם החזק ביותר של הדור השני זכה לכינוי G60 וזכה למנוע בהספק של 210 כ״ס.

דור שלישי 1991-1997

ב-1991, כחצי שנה לאחר הפלישה של עיראק לכווית, פולקסווגן מחליטה שזה זמן מצוין להכיר לעולם את הדור השלישי של המכונית שכבר אספה לה קהל מעריצים מושבע. העיצוב, כמיטב המסורת, לא בורח יותר מדי מהדגם הקודם. הדור השלישי שמכר כ-5 מיליון יחידות ברחבי העולם, היה הראשון שהציע את הגולף בגרסת סטיישן, אבל ככל הנראה חובבי הרכב יזכרו אותו בזכות חוויה מוטורית מרתקת העונה לשם VR6, מנוע שישה צילינדרים בנפח 2,800 סמ״ק שהפיק ״רק״ 192 כ״ס ובהחלט שבה את ליבם של הרבה טינאייג׳רים משנות ה-90.

דור שלישי 1997-2003

״המכונית הנמכרת ביותר באירופה״ זה רק אחד הטייטלים המכובדים שלהם זכה הדור הרביעי של הגולף שהושק ב-1997. העיצוב גם כן לא הלך רחוק מדי, ובניגוד לדור השלישי, הוא קצת התעגל. מה שהפך אותו ללהיט מכירות היה היצע חסר תקדים של לא פחות מ-24 מנועי בנזין ודיזל, (!) מ-1,400 ועד ל-3,200 סמ״ק בגרסת ה-R32.

דור חמישי 2003-2008

תערוכת הרכב בפרנקפורט היתה המקום שבו גם הושק הדור החמישי של הגולף, בספטמבר 2003. עיצוב אלגנטי וקימורים מחמיאים היו הטרנד של תחילת שנות ה-2000. הדור החמישי השאיר חותם בזכות דגם קונספט, שבמסגרתו כמה מהנדסים של פולקסווגן ככל הנראה שתו יותר מדי, כי אחרת אי אפשר להסביר למה הם החליטו להכניס מנוע W12 בנפח 6 ליטרים ובהספק של 641 כ״ס של בנטלי, לתוך גולף עם גג העשוי מסיבי פחמן והזניק אותה מאפס למאה קמ״ש בתוך כ-3.7 שנ׳. ה-R32 עדיין נותרה החזקה ביותר בייצור סדרתי גם בדור הזה, עם מנוע 6 צילינדרים המפיק 250 כ״ס.

ג׳רמי קלרקסון מקבל סיבוב על ה-GOLF W12

דור שישי 2008-2012

ב-2009, לאחר משבר כלכלי לא פשוט שעובר על תעשיית הרכב, הדור השישי נולד וקוטף את פרס ״רכב השנה בעולם״. הפוליטיקלי קורקט ותקנות זיהום האוויר עושים את שלהם ואנחנו נפרדים מגרסת ה-R32 שהופכת ל-Golf R עם מנוע שני ליטרים בנפח 4 צילינדרים המפיק לא פחות מ-270 כ״ס, מומנט של 36 קג״מ ומאה קמ״ש בתוך 5.5 שנ׳. העיצוב, כן, כן, נראה יותר כמו מתיחת פנים לדור החמישי, כי בפולקסווגן מבינים היטב שכשמדובר בקהל שבוי ומאוהב, אסור להזיז לו יותר מדי את הגבינה. הבנתם את זה, מעצבי לנד רובר דיסקברי? 

דור שביעי 2012-2020

הדור השביעי של הגולף מושק ב-2012 בסימן דיאטה של 100 ק״ג מהדגם הקודם ועם הרבה פינוקים וגאדג׳טים בתוך תא הנוסעים ועומד גם הוא ביעדי המכירות עם 6 מיליון עותקים. הבשורה האבולוציונית המתבקשת הגיעה ב-2014, בדמות ה-eGolf, גרסה 100% חשמלית עם הספק של 114 כ״ס וגרסת GTE פלאג-אין. שנתיים לאחר מכן, ב-2016, פולקסווגן משיקה את ה-GTI Clubsport S שקובע שיא נורבורגרינג חדש לרכב עם הנעה קדמית, עם 7 דק׳ ו-49 שנ׳ בזכות עם מנוע TSI ארבעה צילינדרים בנפח שני ליטרים המפיק 310 כ״ס ומשודך לתיבה ידנית עם שישה הילוכים ומהירות מקסימלית של 250 קמ״ש. השיא שנשבר אגב, היה שייך להונדה סיוויק Type R.

ב-2019, קצת לפני השקת הקורונה וארבע שנים לאחר פרשת הדיזלגייט וקנסות מצטברים בגובה 25 מיליארד דולר, מושק הדור השמיני של הגולף והוא מיישר קו עם דור האינסטגרם: עיצוב חטוב במיוחד עם קימורים מחמיאים, כל מערכות הבטיחות המתקדמות ומלא מלא מלא גאדג׳טים ומסכים. מתחת למכסה המנוע אפשר למצוא היצע רחב במיוחד, החל ממנועי דיזל ובנזין, ועד לגרסאות פלאג-אין היברידיות ו-100% חשמליות. גרסת ה-R הספורטיבית תזכה ל-330 כ״ס עם אותו מנוע מהדור השביעי, שעבר שיפורים ודיוקים. להתראות בישראל ב-2021!

תגובה אחת

עקבו אחרינו