החל מ-2024: פולקסווגן תמכור בנורבגיה רכבים חשמליים בלבד
loader image

החל מ-2024: פולקסווגן תמכור בנורבגיה רכבים חשמליים בלבד

קריאה

החוק הנורבגי

כל מי שעוקב אחר שוק הרכב החשמלי בעולם, מביט בקנאה אחר מה שקורה בנורבגיה. המדינה הסקנדינבית מהווה מודל לחיקוי בכל הקשור לתשתיות ותמריצים המעודדים את התושבים לזנוח את רכבי הבעירה הפנימית ולעבור לרכבים חשמליים. עד כאן הכל נשמע הגיוני ומתבקש, ובניגוד מוחלט למדיניות העקומה שמתרחשת אצלנו עם העלאת המס על רכבים היברידיים וחשמליים. אבל, כשלוקחים בחשבון שנורבגיה נמצאת במקום ה-13 של טבלת יצואניות הנפט העולמי, ההישג של נורבגיה הופך למרשים עוד יותר, שהרי היא נמצאת בסוג של ניגוד עניינים.

קחו מספרים: כמעט 65 אחוזים מהרכבים החדשים שעלו על כבישי נורבגיה בשנת 2021 היו חשמליים. לא היברידיים, לא פלאג אין אלא 100% חשמליים. כמה משתלם לאזרחי נורבגיה לקנות רכב חשמלי? מעבר להטבות מס משתלמות, בעלי רכבים חשמליים יכולים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית ואפילו לחנות בחינם ב״כחול לבן״. כל ההטבות הללו הופכות את הרכישה של רכבי בנזין ודיזל ללא משתלמים בעליל.

טסלה מודל Y
המכונית הנמכרת ביותר בנורבגיה מתחילת 2022: טסלה מודל Y

מי שעוקבת אחר הנתונים הללו מקרוב היא פולקסווגן, שאיבדה ב-2021 לראשונה את פסגת טבלת המכירות, לאחר 11 שנים שבהן היתה מותג הרכב הנמכר בנורבגיה. זה לא רק עצם ההפסד, אלא גם למי ההפסד: לנמסיס החשמלית שלה, טסלה.

והמגמה נמשכת גם אל תוך 2022, כשטסלה מודל Y היא המכונית הנמכרת ביותר בנורבגיה בחציון הראשון של השנה. לכן, הענקית הגרמנית מוולפסבורג החליטה לעשות מעשה והודיעה שהחל מ-2024, היא תשווק בנורבגיה רכבים 100% חשמליים בלבד, צעד די מתבקש לאור המגמה.

עכשיו, אם תהיתם לרגע למה בישראל נאלצים להמתין כ״כ הרבה זמן לרכבים חשמליים, התשובה היא פשוטה: ממשלת ישראל. כאן אצלנו בארץ הקודש, ההיגיון הוא הפוך: מעלים את המס כדי להפוך את רכישת הרכבים החשמליים ללא משתלמת. זיהום אוויר? סרטן? את מי זה מעניין, העיקר שיש הכנסות ממיסים ודלק.

ליצרניות, בעיקר האירופאיות אבל לא רק, יש תמריץ ברור להסיט מלאים לשוק האירופאי, שם הן מחוייבות לעמוד בתקנות זיהום אוויר מחמירות וקנסות בסכומים דימיוניים של עשרות מיליארדי דולרים התלויים מעל ראשיהן. לכן, כשרכב חשמלי יוצא משער המפעל של יצרנית אירופאית, ישראל איך נאמר, פחות נמצאת בראש סדר העדיפויות.

פולקסווגן ID.4
פולקסווגן ID.4

פולקסווגן כבר משווקת בנורבגיה, בהצלחה יש לומר, דגמים שהישראלים רק יכולים לחלום עליהם בשלב זה בייבוא סדיר, כמו ID.4 וה ID.3 שזכה בתואר הרכב החשמלי הנמכר בנורבגיה ב-2020. גם ה-ID.Buzz הנחשק, שכל המלאי שלו מכור עד 2024, יקבל תיעדוף רציני לשוק הנורבגי, אפילו על פני השוק בגרמניה. כבר הבנתם למה.

ולסיום, רגע של נחת: בקמפיין שהשיקה ג׳נרל מוטורס בסופרבול 2021, היא גייסה את וויל פארל למהלך ש״נכנס״ בנורבגים בניסיון להחזיר קצת מהכבוד האמריקאי שאבד. תבלו.

וויל פארל בקמפיין לג׳נרל מוטורס

תמונות: טסלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *