לזכרו של שון קונרי: ההיסטוריה של האסטון מרטין DB5 האייקונית
loader image

לזכרו של סר שון קונרי: אסטון מרטין DB5, המכונית האייקונית של ג׳יימס בונד

קריאה

אביר על גלגלים

אחד הדברים שהכי מאפיינים את סדרת הסרטים של ג׳יימס בונד שהפכה למצליחה בהיסטוריה, זה הרכבים האקזוטיים והנדירים, ששודרגו עוד יותר ע״י אגף Q עמוס הגאדג׳טים שידע להפוך כל רכב ספורט לטנק משוריין ומאובזר, עם הנשקים המתקדמים ביותר. כעת, לאחר מותו של סר שון קונרי, ג׳יימס בונד המיתולוגי שגילם את דמותו של הסוכן החשאי של הוד מלכותה בלא פחות משבעה סרטים, זה זמן טוב להסתכל אחורה על אחד הרכבים שהפך לאגדה מוטורית על המסך הגדול ולפנטזיה הגדולה ביותר של הרבה חובבי רכב.

אמרתם ג׳יימס בונד, אמרתם אסטון מרטין DB5, הרכב האייקוני שהפך למזוהה ביותר עם סדרת הסרטים של המרגל הבריטי בעל הרישיון להרוג. הוא הופיע לראשונה בסרט ״גולדפינגר״ ב-1964 ובשישה סרטים נוספים, כשהוא עוזר לחסל את הרעים ומאפשר להתחמק מסיטואציות לא פשוטות ע״י להביורים, מקלעים, כסאות מפלט ועוד ועוד…

אתה חי רק פעמיים

ה-DB5 הגיח לאוויר העולם לראשונה ב-1963 כרכב ספורט קוּפֶּה. מתחת למכסה מלפנים הסתתר מנוע בנזין בנפח 4 ליטרים, שישה צילינדרים בטור, שהפיק 282 כ״ס ומומנט מירבי של 39 קג״מ ב-3,850 סל״ד. הוא שודך לתיבת 5 הילוכים ידנית של ZF שהורידה את כל הכוח לגלגלים האחוריים ולקח את סוכן הוד מלכותה מ-0 ל-100 קמ״ש בתוך 8 שניות, עד למהירות מקסימלית של 233 קמ״ש. אם כבר לרדוף אחרי הרעים, אז בסטייל. אורכה של ה-DB5 עמד על 4,572 מ״מ, ברוחב היא הסתיימה לאחר 1,676 מ״מ ובגובה לאחר 1,346 מ״מ. בסיס הגלגלים עמד על 2,489 ס״מ. זה הספיק לשון קונרי שהתנשא לגובה של 1.88 מ׳. ב-1964 אסטון מרטין הוציאה גרסה חזקה יותר של ה-DB5 תחת השם Vantage, עם 325 כ״ס ומהדורה מוגבלת של 65 יחידות בלבד שיוצרו.

כאמור באגף Q ציידו אותו בשלל רכב של מערכות, ביניהן גג נפלט, מגן חסין כדורים בחלק האחורי, להבים לחיתוך צמיגים בגלגלים, מתיז שמן, מפזר עשן, מקלעים בפנסים מלפנים, לוחית זיהוי מסתובבת, כסא מפלט במושב הנוסע ועוד. ב-2010, אחד מתוך שני רכבים שהשתתפו בסרט ״גולדפינגר״ ולאחר מכן בסרט ״כדור הרעם״, על שלל הציוד הנ״ל, נמכר במכירה פומבית בלונדון בסכום דמיוני של 4.6 מיליון דולר! לא רע בשביל אוטו עם 50,000 ק״מ, נכון? לאחר סיום הפקת שני הסרטים, הרכב הוחזר לאסטון מרטין ובשנת 1969 נרכש ע״י אמריקאי מפילדלפיה ב-12,000 דולר. בחישוב מהיר הוא קיבל 383 דולרים על כל דולר שהשקיע ברכישה, אבל גם שילם 12% עמלה לבית המכירות. אם תהיתם מה עלה בגורלו של הרכב השני שהשתתף בצילומים, אז הוא נגנב ב-1997 מהבעלים שלו בפלורידה ועדיין לא אותר.

ב-2018 הוא קם לתחייה מחודשת לאחר שאסטון מרטין הודיעה שתייצר סדרה של 25 העתקים מדויקים של ה-DB5 משנת 1963 תחת השם ״סדרת ההמשכיות״. חשוב להדגיש שלא מדובר בשחזורים או שיפוצים של רכבים קיימים, אלא ייצור מאפס של רכבים חדשים לכל דבר ועניין, עם דגש על החלקים והפרטים שהיו ברכבים של ג׳יימס בונד, לרבות המקלעים, המגן, מתיז השמן ושאר הפיצ׳רים ב״חבילת המרגל״. בדומה לרכבים המקוריים, המרכב יהיה עשוי מאלומיניום כשמתחת למכסה המנוע שחזרו את אותו אחד מ-1963. גם הוא שודך לתיבת חמישה הילוכים ידנית וצויד בדיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור ברוח התקופה. בכל אחד מייצור הדגמים הללו הושקעו כ-4,500 שעות אדם וגם תג המחיר בהתאם: 3.3 מיליון דולר ליחידה, אבל בטח לא תקנו לפני נסיעת מבחן, לא ככה?

3.3 מיליון דולר ויש לכם חוויית ג׳יימס בונד מקורית

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו