הסיפור של EV1, המכונית החשמלית של ג׳נרל מוטורס שהקדימה את זמנה
loader image

הסיפור של EV1, המכונית החשמלית של ג׳נרל מוטורס

קריאה
👓 המגזין > הסיפור של EV1, המכונית החשמלית הראשונה בייצור סדרתי

האמא של טסלה

בשנות השמונים והתשעים, הרבה יצרניות רכב השתעשעו עם הרעיון שבייצור מכונית חשמלית רלוונטית ופרקטית, אבל בפועל, נשארו בעיקר עם דגמי קונספט ששימשו אותם לתערוכות. זה קרה גם בגלל אילוצי טכנולוגיה, בעיקר של הסוללות, שהיו כבדות, איפשרו טווח קצר ולא ממש פרקטיות. כשהונדה וטויוטה התחילו לעשות קולות של ״הנה אנחנו עומדים לפתח מכונית חשמלית״, איזה מישהו בכיר בג׳נרל מוטורס, או GM כפי שהם נקראים כיום, אמר באחת מישיבות ההנהלה ״לא ניתן ליפנים להפתיע אותנו שוב, נכון?״

כמה שנים לאחר מכן, מיליארד דולר שהלכו לפיתוח, כסף קטן במונחים של ימינו, ומכונית קונספט שזכתה לשם הלא-פוליטיקלי-קורקט Impact, נולדה ה-EV1, המכונית החשמלית הראשונה אי פעם של ג׳נרל מוטורוס בייצור סדרתי. וכשאני מדבר על ייצור סדרתי, אז הכוונה היא ל-1,117 מכוניות שיוצרו בסה״כ בשני דורות: 1996-1999 ו-1999-2003. ב-GM גם לא ממש מכרו אף אחת מהן, בעיקר מתוך ידיעה שהם מקדימים את זמנם וחשש מתקלות ותביעות, ולכן כל היחידות של ה-EV1 נמסרו ללקוחות בעסקאות ליסינג במחירים לא נמוכים בכלל לאותה תקופה, $574-$299. מיותר לציין שהמחירים הללו לא התקרבו אפילו לכסות את עלויות הייצור וההשקעה בפיתוח ולכן ב-GM התמקדו בעיקר בסלבס הוליוודיים ומשפיענים, כדי לקדם את תדמית התאגיד ורשימות ההמתנה ל-EV1 הלכו והתארכו.

העיצוב החיצוני של ה-EV1 היה באופן לא מפתיע סופר עתידני והזכיר צלחת מעופפת. כבר אז הבינו את החשיבות הגבוהה של מקדם גרר נמוך וגם הצליחו להעמיד את הנתון הזה על 0.19, הנמוך ביותר אי פעם למכונית בייצור סדרתי, נמוך יותר מה-0.208 של טסלה מודל S כיום. ה-EV1 שווקה תחילה בתצורת קופה שני מושבים בלבד ובהמשך היא קיבלה גרסה עם בסיס גלגלים גדול יותר ומקום לארבעה נוסעים שפחות תפסה. ה-EV1 היתה באורך של 431 ס״מ, רוחב של 177 ס״מ ו-128 ס״מ בגובה. בסיס הגלגלים עמד על 251.2 ס״מ, לא רע בכלל למכונית קופה.

בתא הנוסעים של ה-EV1 השתמשו בשיאי הטכנולוגיה של אותה תקופה, עם הרבה מאוד כפתורים מפלסטיק וצגי LCD ומונוכרום. כדי להיכנס ל-EV1, הנהגים נדרשו להכניס קוד סודי לפתיחת הדלת וקוד נוסף אשר שימש להנעה, או יותר נכון – להפעלת המכונית. היה כמובן גם נגן קומפקט דיסק למקרה שתהיתם.

ב-GM גם הבינו שאת מחיר המשקל הכבד של סוללות העופרת חומצה, 500 ק״ג, צריך לשלם במקומות אחרים ולכן השתמשו בחישוקי מגנזיום קלים, שלדת אלומיניום ומרכב חיצוני שעשוי מ… פלסטיק. פלסטיק קשיח אמנם, אבל עדיין, פלסטיק. מעניין אם הם שקלו פיברגלס לרגע. המשקל הכולל אגב, עמד על 1.4 טון.

בדגמים הראשונים של ה-EV1 המנוע ינק מסוללת עופרת חומצה בקיבולת 16.5-18.7 קוט״ש וסוללת ניקל מטאל 26.4 קוט״ש בגרסאות המאוחרות יותר. המתח בסוללה הומר ל-AC והזין מנוע חשמלי שהפיק 137 כ״ס ומומנט מיידי של כ-15 קג״מ. הכוח עבר לגלגלים הקדמיים בלבד שהזניקו את ה-EV1 מעמידה ל-100 קמ״ש בתוך 8 שניות, עד למהירות מירבית של 129 קמ״ש. הטווח המוצהר בין טעינות בדגמים הראשונים עמד על 140 ק״מ ו-160 ק״מ בדגמים העדכניים יותר. דגמי ה-EV1 המאוחרים עם סוללות הניקל מטאל הגיעו עם טווח של 225 ק״מ. גם אז, כמו היום, הלקוחות התלוננו על הפערים שבין נתוני היצרן לנתון בפועל.

אז הכל היה נוצץ ומרגיש נכון ל-1996. ב-GM הרימו אירוע השקה מושקע במיוחד ואפילו פרסומת טלוויזיה נחמדה לאותה תקופה 👇

פרסומת ל-GM EV1

מעבר להפסד הכספי העצום וההשקעה הראשונית, התמריץ הגדול ביותר של GM לייצר מכוניות חשמלית, בדמות חוק של מדינת קליפורניה שמגדיר שלפחות 10% מהרכבים המיוצרים ע״י 7 יצרניות הרכב הגדולות בארה״ב (ש-GM עמדה בראשן) יהיו ללא פליטת מזהמים עד לשנת 2003, פשוט התאדה בשל ביטול החוק. ב-GM מיהרו לנצל את ההזדמנות ושלחו מכתבים חגיגיים ללקוחות ה-EV1 שבו הם מודים להם על ההשתתפות בניסוי ושתקופת הליסינג לא תוארך. חלק מהלקוחות, שלהזכירכם היו בעלי השפעה רבה, לא ממש קיבלו את ההודעה בצורה יפה והאשימו את GM בכך שהיא ממשיכה להסתכל על שורת הרווח על חשבון איכות הסביבה וכך, פרויקט שלם ויקר במיוחד הגיע לסיומו כשהוא משיג בדיוק את המטרה ההפוכה מזו שלשמה נולד.

מתוך 1,117 מכוניות EV1 שיוצרו, ההערכה היא ש-40 בלבד הצליחו לשרוד ולמצוא את דרכן למוזיאונים ולארכיון של GM. כל השאר נגרטו על ידי התאגיד באכזריות. ה-EV1 אמנם חייה חיים קצרים מאוד, אבל השפעתה על שוק הרכב ניכרת עד היום. יצרניות הרכב ובראשן טויוטה והונדה הבינו את הפוטנציאל ולאן נושבת הרוח והחלו לפתח רכבים היברידיים כשהפריוס הפכה לחלוצה בתחום ואחריה ההונדה אינסייט. וכמו בפרויקט הלביא אצלנו, כמה מהמהנדסים שתכננו את יחידת ההינע החשמלית של ה-Impact, רכב הקונספט של GM והאב הרוחני של ה-EV1, המשיכו לפתח את ההנעה החשמלית. ב-2003, השנה שבה ה-EV1 סיימה את דרכה, מרטין אברהארד ומארק טרפנינג הקימו חברה חדשה וצעירה בשם ״טסלה מוטורוס״ והטמיעו באב הטיפוס הראשון שלה, את טכנולוגיית ההנעה החשמלית שהתפתחה הרבה בזכות ה-EV1. לימים בחור בשם אילון מאסק הצטרף לטסלה וכל השאר היסטוריה…

סוף הדרך. מגרש הגריטה של ה-EV1
סקירה של EV1 ב-Top Gear

תמונות: ארכיון GM ו-Ted Owens מ-www.buildingwithawareness.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו