הכי פז״מניקים: 10 הדגמים הותיקים ביותר שעדיין נוסעים על הכביש
loader image

הכי פז״מניקים: 10 הדגמים הותיקים ביותר על הכביש

קריאה
👓 המגזין > 10 הדגמים הותיקים ביותר על הכביש

צעירים לנצח

מועדון גיל הזהב של עולם הרכב כולל לא מעט דגמים שהפכו לאגדה עוד בחייהם, אבל מעטים צברו קהל מעריצים נאמן כל כך, שאילץ את היצרניות להמשיך בייצור למשך שנים ארוכות, הרבה מעבר למחזור החיים הממוצע של דגם. חלק מהדגמים שהפכו לאייקוניים, חוזרים בתצורה של קאמבק עדכני למאה ה-21, כמו הלנד רובר דיפנדר החדש, הפורד ברונקו שעתיד להגיע אלינו ב-2022, הפיאט 500 שחזרה אלינו בעשור הראשון של המילניום הנוכחי וכעת קיבלה גם גרסה 100% חשמלית, ההאמר ואפילו הג׳יפ גראנד ואגוניר שדופק קאמבק עתיר מסכים וטכנולוגיה כ-SUV יוקרתי. אבל כאמור, כשמדובר בדגם אייקוני באמת, הוא לא לוקח פסק זמן אלא פשוט שורד את מבחן הזמן פעם אחר פעם וממציא את עצמו מחדש כדי להישאר רלוונטי בקרב קהלי יעד חדשים. אז קבלו לפניכם את הרשימה של הדגמים הותיקים ביותר שנותרו על הכביש לאורך ההיסטוריה, מבלי לרדת ממנו אפילו לדקה אחת של הפסקה 🏆

10. טויוטה קורולה – הושקה לראשונה ב-1966

הדור הראשון של טויוטה קורולה, 1966 📷 Toyota Motor Corporation ©

לא צריך להרחיב יותר מדי על אחת המכוניות הפופולאריות ביותר בהיסטוריה, כזאת שהפכה ללהיט מכירות גם כאן אצלנו בארץ הקודש. הקורולה המשתייכת לקטגוריית ה-Compact Sedan, מה שאצלנו מכנים ״מכונית משפחתית״, הציעה תמורה נפלאה לכסף כבר אז בשנות ה-60 למשפחות שחיפשו פתרון סולידי וחסכוני. למעלה מ-60 שנה אחרי, היא עדיין סופר רלוונטית ומככבת בפסגת טבלאות המכירות בלא מעט מדינות. היא סולידית (יש שטוענים מדי) וחסרת סקס אפיל שאולי קיים אצל מתחרות ״צעירות״ יותר, אבל כשמדובר במכונית הנמכרת ביותר בכל הזמנים עם למעלה מ-43 מיליון יחידות ב-140 מדינות, המספרים מדברים בעד עצמם.

9. פורד מוסטנג – הושקה לראשונה ב-1964

הנרי פורד השני בהשקת הפורד מוסטנג ביריד העולמי בניו יורק, 17.4.1964 📷 Ford Motor Company ©

עוד רכב שהפך לאגדה תוך זמן קצר מאוד לאחר שהושק תחת שרביטו של לי אייקוקה, האב הרוחני של לא מעט דגמים פורצי דרך. פורד מוסטנג שקיבלה את הכינוי ״מכונית הפוני״ הוצגה לראשונה ב-17 באפריל 1964 ביריד העולמי בניו יורק עם תג מחיר של $2,368 וכל השאר היסטוריה. את השם היא קיבלה ממטוס הקרב האמריקאי שכיכב במלחמת העולם השניה והמיסה בגרסתה המקורית הרבה מאוד לבבות, כולל את שלי (יום אחד זה יקרה…). מאז השקתה המוסטנג זכתה לשמונה דורות שמכרו כ-10 מיליון יחידות וב-2004 זכתה לדגם שניסה ללא הצלחה להתחקות אחר עיצוב המקור. לאחרונה פורד החליטה למתוח את האייקון שהפך למותג ולהשיק דרכו SUV חשמלי תחת השם מוסטנג Mach E. לאורך השנים היא כמובן קיבלה גרסאות שהפכו לחיות טרף כמו הקוברה, השלבי וכמובן ההופעה הבלתי נשכחת בסרט ״עקיצה ב-60 שניות״ של אלינור.

8. פורשה 911 – הושקה לראשונה ב-1963

פורשה 911, דור ראשון, 1963 📷 Porsche AG ©

למרות שלפעמים היא נראית נצחית, הפורשה 911 שעוצבה ע״י פרדיננד פורשה שהוא הנכד של… פרדיננד פורשה, המעצב של החיפושית האגדית, נולדה רק ב-1963 אבל מהר מאוד שבתה את ליבם וכיסם העמוק של מיליוני מעריצים חובבי מומנט ומנוע בקירור אוויר. היא בכלל נולדה תחת השם 901, אבל בזכות פיג׳ו שטענה לזכויות על שמות דגמים עם 0 באמצע, לקראת תחילת השיווק ב-1964 שונה השם ל-911. קצת יותר ממיליון יחידות של הפורשה 911 נמכרו ברחבי העולם במשך 8 דורות ובפורשה טוענים ש-70% מהם עדיין במצב שפיר.

7. מיני קופר – הושקה לראשונה ב-1959

אלק איסיגוניס המעצב של מיני באירוע ההשקה 1959 📷 BMG AG ©

ממשיכים במצעד האגדות והפעם עם מכונית שהוכיחה שאפשר להפוך לאגדה גדולה אפילו אם את מכונה קטנה. המיני נולדה ב-1959 ע״י תאגיד הרכב הבריטי, כדי להראות לאיטלקים האלה שגנבו את תשומת הלב של אירופה ב-1957 עם הפיאט 500 שגם הם יכולים. במשך למעלה מ-62 שנים, המיני הקטנה שרדה את כל מבחני הזמן ואף זכתה לראשונה לגרסה 100% חשמלית (המבוססת על הפלטפורמה של BMW i3) עם פרוץ משבר הקורונה בתחילת 2020. ב-1961 הושק לראשונה דגם ספורטיבי שהחל שיתוף פעולה פורה והיסטורי עם ג׳ון קופר, מעצב פורמולה 1 והוא קיבל את השם ״מיני קופר״. ב-1999 היא הכניסה אל ארון הפרסים המפואר שלה גביע עם כיתוב ״המכונית השנייה המשפיעה ביותר במאה ה-21״ אחרי הפורד מודל טי. הדור הראשון של המיני נצמד לעיצוב המקורי והחזיק מעמד מההשקה ועד למילניום, כשבדרך היו ארבע גרסאות בלבד שהציגו שינויים ״דרמטיים״. לאחר הרכישה ע״י BMW ב-1994, הגרמנים החליטו להפוך את המותג האייקוני לביזנס רחב יותר והשיקו דגמים ״פרקטיים״ יותר כמו ה-Clubman, Countryman ועוד, אבל הדגם המקורי היה ונותר רב המכר של המותג, שמכר עד היום למעלה מ-10 מיליון יחידות.

6. מרצדס בנץ SL – הושקה לראשונה ב-1954

השקת מרצדס בנץ 300 SL קופה בתערוכת הרכב בניו יורק, 6.2.1954 📷 Daimler AG ©

המכונית שנמצאת במקום השישי במצעד, נמצאת במקום האחרון מבחינת מכירות מבין כל המשתתפות, למרות שאת ימי התהילה שלה השיגה דווקא בשוק האמריקאי. מרצדס SL קיבלה את שמה מצמד המילים Super Leicht בגרמנית, שפירושן ״קל מאוד״. המשקל הנמוך הושג בזכות שלדה פורצת דרך באותה תקופה שהושאלה מגרסת המירוץ של ה-SL ושקלה כ-50 ק״ג בלבד. סימן ההיכר שלה בימי הנעורים היו דלתות השחף הנפתחות כלפי מעלה, שהועתקו בהמשך ע״י ג׳ון דלוריאן ומכונת הזמן של מרטי מקפליי וד״ר אמט בראון.

5. שברולט קורבט – הושקה לראשונה ב-1953

סרטון המוצר של הקורבט הראשונה

שברולט קורבט שנמצאת במקום החמישי במצעד מחזיקה גם בתואר ״מכונית הספורט הותיקה בעולם״. הקורבט האייקונית שמשמעות השם שלה הוא ״ספינת קרב קטנה״, הפכה מהר מאוד לסמל אמריקאי בדיוק כמו ההמבורגר והפוטבול. רק לאחרונה, בדור השמיני שלה, היא קיבלה גרסת Mid Engine שבניגוד לשבעת הדורות שלפניה התאפיינו במנועים שהותקנו מלפנים ומעליהם מכסה מנוע ארוך שהפך לאחד המאפיינים הבולטים שלה. במשך העשור הראשון לחייה היא יוצרה כמכונית קבריולט בלבד כשהגג המפורסם שלה הגיע עם השקת הדור השני והפך אותה לרלוונטית במדינות נוספות מלבד קליפורניה. למרות שהמצעד הזה כולל דגמים ששווקו ללא הפסקה, אז כאן יש פרט טכני קטן שצריך להבהיר: אף קורבט לא נמכרה בשנת 1983, כאשר בשברולט העדיפו להתמקד בדור הרביעי שלה. לכן, באותה שנה 44 אבי טיפוס של הקורבט יוצרו, כשרק אחת מהן הצליחה לשרוד ונמצאת כיום במוזיאון. בינתיים היא הצליחה לשרוד את המעבר המתבקש לחשמל, ובואו נודה על האמת, עם הצליל המדהים שהיא מפיקה, מגיעות לה בכיף עוד כמה שנים של מנוע בנזין. אבל, כדאי לקחת בחשבון שייתכן בהחלט שהדור השמיני הנוכחי עשוי בהחלט להיות האחרון שלה עם מנוע בנזין. החל מ-1953 ועד היום, נמכרו ברחבי העולם קצת פחות מ-2 מיליון יחידות של הקורבט במהלך 8 הדורות שלה. תיבדל לחיים ארוכים.

4. טויוטה לנד קרוזר – הושק לראשונה ב-1951

הדור הראשון של טויוטה לנד קרוזר, 1951 📷 Toyota Motor Corporation ©

במקום הרביעי, אולי הדגם האהוב ביותר ע״י הישראלים בכל המצעד הזה. הוא כל כך אהוב, שהלכה למעשה מדובר בנכס מניב בכל הקשור לשוק המשומשות. טויוטה לנד קרוזר החל את חייו אי שם ב-1.8.1951 תחת השם Jeep BJ ומאז הוא דופק שעון בכל בוקר, גם בגיל 70. הלנד קרוזר נמכר עד היום בלמעלה מ-10 מיליון יחידות בכ-170 מדינות, כשבשנים האחרונות קצב המכירות שלו עומד על כ-400,000 יחידות מדי שנה. הגרסה הנפוצה יותר של הלנד קרוזר בישראל היא דווקא גרסת ה-Prado, הנחשבת לפחות בכירה מהגרסה הגדולה שקיבלה אצלנו את השם V8 ובארה״ב היא פשוט לנד קרוזר. בניגוד ליצרניות אחרות, בטויוטה לא ממש ממהרים לשדרג את הלנד קרוזר באופן משמעותי, או רחמנא לצלן להעניק לו גרסה היברידית/חשמלית ופשוט נצמדים לקלישאה היפנית שאומרת ״מה שלא שבור לא צריך לתקן״.

3. פולקסווגן טרנספורטר – הושק לראשונה ב-1950

פולקסווגן 1950 T1 טרנספורטר 📷 Shutterstock ©

הפולקסווגן טרנספורטר אמנם הגיע למקום השלישי במצעד, אבל מבחינת משבר זהות הוא עוקף את כולם בגדול, לאחר שזכה לעשרות שמות וכינויים לאורך השנים, ביניהם Eurobus, Microvan, Bus, Camper, Kombi והרשימה עוד ארוכה. מדובר בסה״כ בדגם השני בהיסטוריה של פולקסווגן אחרי החיפושית, שנולד בכלל תחת השם ״T1״ ובהמשך הפך לטרנספורטר המוכר. הטרנספורטר קיבל את המנוע ותיבת ההילוכים של החיפושית ואף התהדר בנתון מרשים של כושר העמסה עד משקל של 750 ק״ג. בהתחלה פולקסווגן ייצרה אותו בשלושה מפעלים שונים בגרמניה, אך לאור הביקוש פתחה מפעלים נוספים גם בברזיל, אוסטרליה ומקסיקו. במהלך שישה דורות הטרנספורטר מכר למעלה מ-13 מיליון יחידות שהקנו לו את התואר ״הואן הנמכר בכל הזמנים״.

2. פורד F-150 – הושק לראשונה ב-1948

פורד F-150 בגלגול הראשון שלו כ-F-1 שהתחיל את הכל 📷 Ford Motor Company ©

הפורד F-150 אמנם הוצג לראשונה ב-1948, אבל השורשים המפוארים שלו הולכים הרחק אל 1917, השנה שבה פורד שיווקה לראשונה את הפורד מודל TT, טנדר שהיה מבוסס על השלדה של המודל T. במשך 14 דורות הפורד F-150 ממשיך להישאר רלוונטי כשבדרך הוא מקבל הרבה מאוד כבוד כאחד הרכבים שתרמו לבנייתה של ארצות הברית במאה הקודמת, בגלל הרכב תכליתיות שלו. גם היום הוא נחשב לאחד הדגמים הנמכרים והפופולאריים ביותר בארה״ב, למרות גודלו העצום, לצד הסילברדו וה-RAM. אוקי, בואו לא נצטנע: הטנדרים של פורד מסדרת F הם הדגמים הנמכרים ביותר של המותג בכל הזמנים עם 40 מיליון יחידות שנמכרו, כשהם משאירים מאחור את המודל T, את האסקורט, הפיאסטה והפוקוס. שנרים לו עוד קצת? ה-F-150 מוכר בשנה ממוצעת כמעט כמו כל הדגמים האחרים של פורד ביחד. בפורד הבינו מהר מאוד שכדי להשאיר את תרנגולת הזהב רלוונטית, הם חייבים מהר מאוד לחשמל גם אותה ולכן כבר במהלך חודש מאי 2021 צפויה להציג גרסה 100% חשמלית תחת השם F-150 Lightning.

1. שברולט סוברבן – הושק לראשונה ב-1934

שברולט סוברבן, דור ראשון 1935 📷 General Motors ©

הדגם הותיק ביותר שעדיין נוסע בכבישי העולם הוא השברולט סוברבן שמכר עד היום כ-11 מיליון יחידות ויצא מפס הייצור אי שם ב-1935. מאז הוא איתנו כבר במשך 12 דורות, כשבדרך הוא עושה היסטוריה יותר מפעם אחת. את המדליה הראשונה הוא קיבל לאחר שהפך לדגם הראשון אי פעם ששרד 75 שנים על הכבישים. הוא ענה על צורך ממשי של אמריקה בשנות ה-30 של המאה הקודמת לרכב גדול, כשאפשר להסיע שמונה נוסעים. בתחילת שנות ה-90, עם ניצוצות טרנד ה-SUV, הסוברבן הצליח להשיב את נעוריו ולהפוך שוב לרלוונטי בקרב קהל יעד רחב יותר. ואיך אפשר בלי סיפור מעניין מאחורי השם? באופן מפתיע, שברולט רשמה זכויות על השם סוברבן רק ב-1988, לאחר שלא פחות משישה רכבים שונים של יצרניות שונות נשאו את השם הזה, שהפך לסוג של שם גנרי לקטגוריה. את החותמת האמיתית לכך שהוא אייקון אמריקאי אמיתי, הוא קיבל ב-4.12.19 כשהפך לרכב הראשון אי פעם שמקבל כוכב משלו בשדרת הכוכבים בהוליווד, לאחר שהופיע בלמעלה מ-1,750 סדרות וסרטים מאז 1952.

שברולט סוברבן – הרכב הראשון בהיסטוריה שקיבל כוכב הוליוודי משלו 📷 General Motors ©

מוזמנים לעקוב אחרי Car Blog בפייסבוק, בטוויטר וביוטיוב

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *