מבחן דרכים: טויוטה היילנדר היברידי, SUV עם שבעה מקומות
loader image

מבחן דרכים: טויוטה היילנדר היברידי

קריאה

הדוד מאמריקה

טרנד רכבי הפנאי האמריקאים עם שבעה מושבים כובש את ישראל, ואל הפורד אקספלורר, היונדאי פליסייד, השברולט טראוורס והסובארו איבולטיס, הצטרף בתחילת השנה טויוטה היילנדר ההיברידי, רכב הפנאי שמיוצר אמנם במפעל של היצרנית היפנית באינדיאנה, אך מגיע אלינו עם תקינה אירופאית.

טויוטה היילנדר המבוסס על פלטפורמת TNGA-K, שייך לקטגוריית ה-Midsize SUV והוצג לראשונה ב-2001. הדגם שמגיע לישראל לראשונה בייבוא סדיר ע״י יוניון מוטורוס הוא הדור הרביעי שהוצג ב-2019 בתערוכת הרכב בניו יורק וטרם ההכרזה על הייבוא הסדיר, קצת יותר מ-200 יחידות הגיעו לכאן בייבוא מקביל מארה״ב. לקראת ההגעה לישראל, לקחתי לנסיעת מבחן את דגם ה-E-Xclusive, המפואר מבין שתי רמות הגימור המשווקות בשלב זה בישראל.

נתחיל במראה החיצוני: למרות עיצוב שמרני מצד המותג, בטויוטה הצליחו לייצר SUV מעניין עם עיצוב נועז ביחס לשאר ליין הדגמים. החזית המוחצנת עם צמד פנסי ה-LED הצרים, כמו ״החיטוב״ המתחיל מהחלק התחתון של הדלת הקדמית ועולה עד מעל הגלגל האחורי, מוסיפים לא מעט עניין. את הטויוטה היילנדר ניתן לקבל עם חישוקי ״18 ברמת גימור E-Motion וחישוקי ״20 ברמת גימור E-Clusive המפוארת יותר.

תא הנוסעים מעוצב בהתאם למסורת המותג: פרקטיות על חשבון עיצוב. וזה לא שהוא לא מעוצב, כן? אבל הוא פרקטי. מאוד. שפע של חללי אכסון כולל אחד גדול מאוד בין המושבים כשבחלק העליון שלו משטח טעינה אלחוטי. כפתורי בקרת האקלים פשוטים ואינטואיטיביים, כולל כפתור להפעלת בקרת האקלים בחלק האחורי. הידיים והמרפקים פוגשים לרוב משטחים רכים, עטופים בעור (לא אמיתי) ועץ (גם כן לא אמיתי). מערכת המולטימדיה עם צג בגודל ״8 היא לא מהטובות שיש, אבל היא דוברת עברית ברמה שלא נופלת מזוהיר בהלול בימיו הגדולים ותומכת ב-Android Auto ו-Apple CarPlay. מערכת השמע מקבלת ציון עובר, בעיקר בגלל העובדה שבטויוטה ציידו את ההיילנדר בשישה רמקולים בלבד, ברכב עם תג מחיר של 305,000 ש״ח. בלוח השעונים יש צג קטן בגודל ״7 המציג שלל נתונים, אולי יותר מדי, וגם החיווי לגבי ההפעלה/כיבוי שלהם יכול להיות הרבה יותר ברור. גם שקעי USB לא חסר, יש הרבה כאלה, כמו גם שקעי 12v. אף אייפד או סמארטפון לא יישאר רעב!

המושבים מלפנים מפנקים, מתכוונים חשמלית ומחוממים ולמושב הנהג יש גם זיכרונות. עם בסיס גלגלים של 285 ס״מ ורוחב של 193 ס״מ, הנוסעים בשורת המושבים השנייה ייהנו ממושבים מרווחים, הניתנים להזזה קדימה ואחורה, וגם אם תצטרכו להכניס נוסע שלישי, עדיין יש מספיק מקום. השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים או למבוגרים בנסיעות קצרות, בעיקר בגלל תמיכת ירכיים לוקה בחסר. אבל היי, שורה שלישית, אי אפשר לבוא בטענות. 241 ליטרים, זה מה שתמצאו בתא המטען (הנפתח חשמלית כמובן) כששורת המושבים השלישית פתוחה ו-631 ליטרים כשהיא מקופלת. כשגם שורת המושבים השניה מקופלת, תגלו כבר 1,150 ליטרים.

יוצאים לדרך

לטובת המבחן, העמסתי את כל המשפחה, 5 נפשות בסה״כ. בת העשר ובת השמונה סגרו על רוטציה בשורת המושבים השלישית, כי היינו צריכים קצת מקום לקצת מטען. בת השלוש שקועה באייפד, ואישתי מלפנים במושב המחומם, לא מתלוננת. בחזית הטויוטה היילנדר שוכן לו מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בטור, בנפח 2.5 ליטרים המפיק 190 כ״ס ומנוע חשמלי המפיק 182 כ״ס. ביחד ההספק המשולב עומד על 248 כ״ס ומומנט מירבי של 27.5 קג״מ. הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבה רציפה ונתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ״ש עומד על 8.3 שניות. לא רע בכלל בשביל טנק השוקל כשני טון. בסה״כ נראה ששני המנועים הללו עונים על כל הצרכים של הטויוטה היילנדר, למרות שלפעמים זה מרגיש כאילו מנוע הבנזין מתאמץ יתר על המידה. הכוח זמין בעיקר כשהסוללה מאפשרת למנוע החשמלי לפעול והנסיעה נעימה ורגועה בגלל כיול מתלים המאפיין רכב מהסוג הזה, שנועד יותר לנסיעות משפחתיות ופחות לחוויות אדרנלין מוטוריות. בגלל פעולת המתלים, ההיילנדר סופג בגבורה מהמורות לא פשוטות בדרך, וגם יודע לגהץ שבילים, אם כי רחוק מהיכולות של אחיו הגדולים, ה-4Runner והלנד קרוזר המיתולוגי, למרות יכולת העברה של 80% מהכוח לסרן האחורי בעת הצורך. היכולת הזאת רלוונטית בעיקר בפניות. בידוד הרעשים הוא טוב יחסית, למרות רעשי כביש ורוח, בעיקר בכבישים מהירים, שם תאלצו להגביר קצת את עוצמת הווליום. נתון צריכת הדלק לפי המחשב של ההיילנדר, עמד על 10.4 ק״מ לליטר במהלך המבחן.

טויוטה היילנדר ברמת גימור E-Clusive שקיבלתי למבחן, זכתה לציון הבטיחות 8 המקסימלי, בעוד גרסת הכניסה, E-Motion, זכה לציון 7 בגלל היעדר חיישני חניה מלפנים ומאחור עם בלימה אוטונומית. בקרת הסטייה מנתיב עובדת בצורה טובה, אם כי פגשתי טובות יותר. הוא מגיע עם 7 כריות אוויר כסטנדרט, בקרת שיוט אדפטיבית מצוינת, זיהוי רכבים הנמצאים בשטח מת ועוד.

לצערי, במהלך המבחן נכנס בנו מאחור רכב שלא הספיק לבלום, במהירות של כ-50 קמ״ש, בזמן שעמדנו ברמזור אדום וכל המשפחה נכחה ברכב. המכה הורגשה היטב, אך לאחר כשתי דקות של דרמה, הבנות (10, 8, 3) נרגעו ולמזלנו יצאנו ללא פגע, בזמן שהרכב הפוגע (טויוטה קורולה 2007) ספג פגיעה רצינית ויצא ממקום התאונה עם גרר. המחיר ששילם ההיילנדר היה פגוש אחורי, וזהו. למרות שהיה מדובר בתאונה קלה יחסית, הרכב שמר עלינו וספג את המכה בצורה מרשימה. מה ששלו שלו.

צ׳ק אאוט

סגמנט ה-SUV עם שבעה מקומות המתחיל עם רכבים ״עממיים״ יותר כמו ניסאן אקסטרייל, מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק ופיג׳ו 5008, מקבל תחרות משמעותית בחלק העליון של הסגמנט, מצד מותג עם מוניטין ונחשקות כמו טויוטה, הנעה היברידית, אבזור ומידות אמריקאיות וגם תג מחיר (209,000 ש״ח לגרסת הכניסה ו-305,000 ש״ח לגרסה הנבחנת) שיחסית למתחרים הוא אמנם לא זול, אבל סביר בהחלט. נכון, הוא לא מפנק ומאובזר כמו היונדאי פליסייד שלדעתי הוא הטוב בסגמנט כיום, אך הוא בהחלט מנצח את הסובארו איבולטיס ואת הפורד אקספלורר ואם נסתמך על העובדה שטרם הגעתו לכאן בייבוא סדיר כבר הגיעו כ-200 יחידות, ההימור שלי הוא שההיילנדר יהפוך ללהיט.

תמונות: טויוטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עקבו אחרינו